Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Distriktsämma på S:T Olof

Solen brukar visa sig på sitt bästa humör när Centerpartiet i Kronoberg håller sin distriktsstämma. Så även i år när distriktsstämman var förlagd till Åseda, i ett fullsatt Hotell S:t Olof. Årets distriksstämma satte även fart på valrörelsen inför Europaparlamentsvalet genom att Centerpartiets Europaparlamentariker Fredrick Federley besökte distriksstämman och bjöd på ett inspirerande framträdande.

Det var en välfylld agenda för dagen där sedvanliga årsmötesförhandlingar behandlades enligt valberedningens förslag med omval av hela distriktsstyrelsen.

Per Schöldberg och Elizabeth Peltola

Som ordförande för distriktsstyrelse omvaldes nyblivne riksdagsledamot Per Schöldberg, med Elizabeth Peltola och Thomas Haraldsson som 1: vice ordförande respektive 2:e vice ordförande.

Till övriga ledamöter i kretsstyrelsen valdes:

Som ersättare i kretsstyrelsen valdes:

Carina Bengtsson, Ljungby
Britt-Louise Berndtsson, Tingsryd
Kent Danielsson, Ljungby
Patrik Davidsson, Uppvidinge
Andreas Håkansson, Växjö
Angelica Karlsson, Lessebo

Andreas Olsson, Växjö
Gusten Mårtensson, Älmhult
Irene Olofsson, Ljungby

Per Schöldberg

Då 2019 år ett år som Centerpartiet håller partistämma på riksnivå, behandlades även ett antal motioner som blev flitigt debatterade av de närvarande deltagarna. Det var motioner av vitt skilda ämnen såsom t.ex. motioner om; Lika rätt till skolskjuts inom grundskolan, Ändring av turordningsregler i LAS, Att utöka tullens kontrollbefogenhet, Förlängd screening för livmoderhalscancer, Motion om vildsvinsproblematiken, Politisk Tidskrift, Förändra/Utöka den adaptiva älgförvaltningen till viltförvaltning, Digitalt arkiv för bättre intern demokrati, Ge regioner apotekstillstånd för utskrivningsmedicin, Licensbutiker för alkoholförsäljning. Ett antal av dessa motioner vann gillande genom bifall av distriktsstämman. Samtliga motioner kommer nu att gå vidare till Centerpartiets partistämma den 26-29 september i Karlstad.

Karin Nilsson

På stämman delades även en av de mer betydelsefulla av Centerpartiets utmärkelser, Guldnålen ut till Karin Nilsson. Karin Nilsson är definitivt en av Centerpartiets sanna eldsjälar och har en lång erfarenhet från Centerpartiet på både kommunal nivå liksom i Riksdagen. Karin har även under ett antal år verkat som distriktsordförande för Centerpartiet i Kronoberg och har bidragit till att lång rad av dagens aktiva centerpartisters engagemang. En högst värdig mottagare av guldnålen.

Golnoush Lundén Keshavarzi och Gusten Mårtensson

Att valet till Europaparlamentet närmar sig gav tydlig avtryck för agendan på årets distriksstämma. Dagens huvudtalare var Centerpartiets EUparlamentariker Fredrick Federley. Dessförrinnan hade Gusten Mårtensson ett samtal med Kronobergs toppnamn på listan till Europaparlamentsvalet, Golnoush Lundén Keshavarzi från Gemla. Golnoush  gav ett engagerat och varmt framträdande där hon visade att hon kommer att hålla Centerpartiets och Kronobergs fana högt i detta val.

Fredrick Federley

När det var dags för Fredrick Federley att tala så gjorde han ingen besviken. Fredrick bjöd på ett upplyftande och engagerat föredrag. Det är alltid oerhört intressant och spännande att lyssna på Fredrick Federley. Idag inspirerande han oss alla på Centerpartiet Kronobergs distriktsstämma när han pratade om sitt arbete i Europaparlamentet och betonade allvaret i detta värderingsval som Europaparlamentetsvalet de facto är. Det är oerhört viktigt att det går bra för oss liberala krafter för vi ska kunna fortsätta uppleva ett fritt Europa.

Framför allt är den arbetsinsats som Fredrick har gjort de senaste åren i Europaparlamentet imponerande . Detta måste han få fortsätta med och allra helst då i sällskap med någon ytterligare centerpartristisk parlamanetariker. Det blir vår utmaning nu det närmaste, att bedriva en bra valrörelse för en centerpartistisk valseger och se till att vi utökar vårt mandat i Europaparlamentet.

Efter denna dag med distriksstämma och alla engagerade männsiskor som talat och diskuterat är vi definitivt redo för att ta ännu ett steg framåt!

Ni hittar fler bilder från distrikstämman här >>>