Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Vi behöver ett nytt teaterhus

Region Kronoberg äger tillsammans med Region Blekinge och Växjö kommun ”Regionteatern Blekinge & Kronoberg”. Det är en mycket betydelsefull kulturell arena och stor arbetsplats. Nuvarande lokaler är otillgängliga, opraktiska och dåliga. Vår uppfattning är att vi tillsammans måste skapa nya lokaler som kan ge Regionteatern möjlighet att utvecklas vidare.

Lokalerna, som är på Ringsberg i Växjö, är gamla och problemfyllda. Ombyggnationer försvåras av att huset är klassat som ”bevarandevärd byggnad av kulturhistoriskt intresse”. Arbetsmiljöverket håller på med en granskning av arbetsplatsen och den förväntas leda till anmärkningar.

Vi anser att det är av yttersta vikt att vi har en aktiv, producerande teater i regionen. Då måste vi också se till att de har möjlighet att utföra sitt uppdrag och utveckla verksamheten. Därför behöver vi skapa ett nytt teaterhus, säger Sven Sunesson regionråd i Region Kronoberg.

Platsen för regionteaterns verksamhet bör vara rätt centralt i länet och lätt att nå med bil och kollektivtrafik, anser Andreas Håkansson ledamot i regionens kulturnämnd

Vi vill lyfta två tänkvärda bra placeringar av teatern. I Växjö borde en tomt intill Växjösjön, nära Kulturparkens verksamhet och stationen vara möjlig, säger Eva Johansson kommunalråd i Växjö.

Ett annat läge är i Sjöparken Alvesta. Även där med utsikt mot sjön Salen, med möjlighet att kombinera med bostäder och intill kollektivtrafik (byggklar mark), säger Thomas Haraldsson, kommunalråd i Alvesta.

Det kan naturligtvis finnas fler bra förslag. Men det viktiga är att vi kan bli överens mellan Region Kronoberg, Region Blekinge och Växjö kommun om att skapa ett bra funktionellt teaterhus för vår Regionteater.

För vidare upplysningar kontakta Sven Sunesson 076-720 76 10

Ta även del av debattartikel gällande att Centerpartiet lyfter att vi behöver ett nytt teaterhus >> , 58.3 kB.