Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Tillsammans mot mäns våld mot kvinnor!

Våld i nära relation är ett allvarligt och omfattande samhällsproblem. Problemet finns inom alla samhällsklasser, alla åldrar och i olika typer av nära relationer, men drabbar på ett helt överskuggande sätt kvinnor. Nästan 9 000 kvinnor har polisanmält våld i en nära relation bara under 2020 men mörkertalet är stort. Nu behövs krafttag som stoppar den akuta våldsspiralen och långsiktigt skyddar våldsutsatta kvinnor och barn. Tre av fyra våldsbrott mot kvinnor äger rum i kvinnans bostad. Det innebär att den farligaste platsen för en kvinna är hennes hem, den plats som ska vara hennes tryggaste. Så kan det inte fortsätta!

Våra meningsmotståndare vill ge sken av att Centerpartiet skulle vara emot kraftfulla åtgärder för att motverka våldet. Detta är definitivt inte sant. Mäns våld mot kvinnor är och har varit en prioriterad fråga för Centerpartiet under lång tid och vi har under det senaste året lagt ett antal förslag på riksdagens bord för att motverka detta. Exempelvis förslag om att;

• relevant kompetens om våld i nära relationer hos de som i sin yrkesroll möter dessa personer.
  • brottsofferstöd inom ett dygn från polisanmälan till den som är våldsutsatt och gör en anmälan om brott.
  • elektronisk fotboja ska kunna användas vid fler fall av kontaktförbud.
  • utreda förutsättningarna för ett automatiskt kontaktförbud vid fällande dom för brott i nära relation.
  • höja minimistraffet och maxstraffet för grov fridskränkning/grov kvinnofridskränkning.
  • kriminalisera kontrollerande beteende.

Regeringen och samarbetspartierna förstärker nu även arbetet gällande mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer med ytterligare 37 miljoner kronor i vårbudgeten. Förutom denna satsning går också 140 miljoner i vårbudgeten till att stärka civilsamhällets arbete med att hjälpa kvinnor och barn som utsätts för våld. Här måste även vi som lokala företrädare ta vårt ansvar. För oss är det en självklarhet att länets kommuner ska ha ett utvecklat och långsiktigt samarbete med våra kvinnojourer. I flertalet av länets kommuner är det idag bostadsbrist. Detta får till följd att det blir ännu ett hinder för att bryta upp en destruktiv relation. Här måste länets kommuner arbeta vidare med hur vi på ett bättre sätt kan erbjuda bostäder.

Men det räcker inte med att reagera och agera när brott redan har begåtts. Vi måste strategisk och kraftfullt arbeta med förebyggande insatser på bred front i samhället. Vi måste arbeta med värdegrund och attitydförändringar redan i skolan, i föreningslivet, i omklädningsrummen och inte minst på sociala medier. Vi vuxna måste visa vägen för våra unga gällande vad som är ok och inte. Hur vi behandlar varandra. Vi måste var och en säga ifrån och visa civilkurage. För den man som mördar och misshandlar är någons bror, kusin, kollega, kompis. Vi måste bryta det beteendet. Här hjälper inga straffskärpningar i världen. Attityder, värderingar och normer måste vi alla ta ansvar för.

Mäns våld mot kvinnor ska upphöra nu!

Centerpartiets kommunala sektion i Kronoberg:

Thomas Haraldsson (c), kommunalråd Alvesta

Angelica Karlsson (c), kommunalråd Lessebo