Val av partiledare

Birgitta Höijer är med och väljer ny partiledare för Centerpartiet

Det är dags för extrastämma i Centerpartiet och den innebär val av ny partiledare. Från Degerfors finns ett par partimedlemmar på plats för att rösta fram den föreslagna kandidaten.

Centerpartiet håller på torsdag extrastämma i Helsingborg, för att där rösta fram ny partiledare som tar vid efter Annie Lööf, som håller sitt sista partiledartal varefter valet av Centerpartiets nya partiledare hålls.

Ombud från alla håll i landet ska rösta fram ny ordförande samt förste och andre vice ordförande liksom ledamöter till det verkställande utskottet.

I gemensam buss åker ett helt gäng från Örebrodistriktet ned till Skåne för att delta i stämman.

Tre från början

Som ordförande är Muharrem Demirok föreslagen.

– Han är väldigt trevlig, pratsam och tydlig i sina svar tycker jag. Sen var det flera kandidater föreslagna till en början. Vår kandidat mer kanske egentligen var Daniel Bäckström, från Säffle. Jag tycker han kanske mer pratar om landsbygden, men det kan även Muharrem göra.

– De var tre kandidater från början, men Elisabeth Thand Ringqvist drog sig tillbaka nästan på en gång, säger Birgitta Höijer som tillsammans med Tommy Karlsson åker från Degerfors till stämman, som representanter för kretsen respektive distriktet.

Från Karlskoga följer Inga-Lill Andersson med på stämman.

Vice ordförande

– Daniel Bäckström är nu föreslagen som förste vice ordförande. Vi har träffat honom mer än Muharrem men samtidigt är han nu ute på olika platser i landet och pratar om vad de tänker sig i partiet. Så vi har varit på olika informationsmöten och träffat dem, men vi har träffat Daniel i andra tillfällen och är väl mer nära i honom i distriktet egentligen, eller det kanske är 50-50. Fast valberedningen i partiet har nu föreslagit Muharrem.

Är det uteslutet att andra kandidater blir aktuella?

– Det kan komma fram extra namn på stämman som vi inte fått reda på än, men det är ovanligt, säger Höijer.

Till andre vice ordförande föreslås Ulrika Liljeberg, som är riksdagsledamot för Dalarnas län.

Ser människan

Demirok är från Huddinge och gick med i Centerpartiet för drygt 20 år sedan. Han har dubbla medborgarskap, i Sverige och Turkiet. Han valdes in i riksdagen i fjol och var dessförinnan kommunalråd i Linköping under många år.

På frågan vad Höijer tror han kan bidra med just för Degerfors del, har hon inget rakt svar.

– Men jag tror ändå han ser människan i centrum på nåt sätt, att han lyssnar på alla, det känns det som att han är bra på.

Landsbygdsfrågorna då?

– Jag tror ändå han kommer jobba för det, det är min förhoppning i alla fall att han gör det.

Ser du några tydliga likheter eller skillnader i jämförelse med Annie Lööf?

– Jag tror och hoppas ändå han ska vara mer positiv för landsbygden, att de frågorna ska lyftas mer än de gjorts. Jag har saknat det lite, säger Höijer.

Är det någon fråga du vill dryfta med honom direkt?

– Nej i först hand vill jag vara med och lägga vår röst, sen får vi se vad utslaget blir. Det är inga frågor i olika ämnen nu. Det kommer på stämman i höst, då man behandlar motioner och så, säger Höijer.

Men i samband med extrastämman så hålls nu även Centerpartiets kommundagar, där olika seminariefrågor tas upp.

– Det är olika teman man kan lyssna på, exempelvis om skolan, vården och ekonomin.

Vad ska du lyssna på?
– Bland annat om energi och skola, säger Höijer.