Waterloo eller nya stålbad att vänta i Hällefors

Hällefors har badat i stål i generationer. Finnarna utvann järnet genom blod och bastubad. Flytande stål i kar på bruket var guldgruva tills stålbad betydde nedläggning och arbetslöshet. I dag är utmaningarna Campus Grythyttan, utanförskap och pandemi. Vi står inför nya stålbad.

Waterloo Skolelever måste ha simkunnighet. En simhall erbjuder simträning, rehabilitering och rekreation. Den 8 december beslutar kommunfullmäktige i frågan. Sannolikt vinner majoriteten S och V. Då byggs en simhall. Waterloo, jag är besegrad, nu ger jag mig.

Money Money Money Vi lånar 120 miljoner kronor för att skapa ett stålbad. Stållåda, är det dyraste karet för simvatten, men håller i evighet. Fukt stiger uppåt därför är byggnadens livslängd mycket begränsad. Kostnader stannar sällan inom budget. Nästa investering står redan på agendan: energibesparande investeringar.
Det stora ekonomiska badet är driften. Beräknad driftskostnad åtta miljoner kronor, om det räcker återstår att se. Simhallen är ett ”waterloo”, det mest pengaslukande projekt vi sett över tid.

It’s a rich mans world Simhallen ger intäkter genom besparing i simundervisning samt entréavgifter. Årskort 4 000 kronor för vuxna. V menar att tio kronor per dag inte kan anses högt. Undrar om undersköterskor, ensamstående föräldrar, nyanlända och småföretagare håller med? Om man inte simmar ger det ingen folkhälsoeffekt. För kommunens vältränade höginkomsttagare spelar priset ingen roll.

S och V antyder finansiering genom åtstramning i omsorgen. Att vända det underskott är kanske lättare sagt än gjort annars hade man väl gjort så för länge sedan?
Eller väntar oss en rejäl skattehöjning? Det skulle ju ändå inte drabba den välbärgade Hälleforsaren.

The winner takes it all Renovering och utbyggnad av två omsorgsboenden, kommunhusets ombyggnad till bibliotek och byggnation av förskola görs när kassakon flyktingmottagande sinat. Befolkningen minskar, blir äldre, företagen sliter och arbetslösheten ökar. I fjol klarades balanskravet på håret.
S infriar sitt vallöfte: Simhall, kosta vad det kosta vill.

Om Centerpartiet är i majoritet efter nästa val satsar vi åtta miljoner kronor på hemtjänstpersonal, sjuksköterskor och lärare.
Stålbad – Du är mitt öde, mitt Waterloo

TOBIAS NYGREN Ledamot kommunfullmäktige Hällefors