Centerkvinnor på företagsbesök

Kvinnor som är toppkandidater på valsedlar i Östergötland

Centerkvinnorna besökte strutsfarm och presenterade toppkandidater

Centerkvinnorna i Östergötland samlades i lördags på företaget Vikbolandsstruts utanför Häradshammar. De blev guidade runt på strutsfarmen av ägaren Niclas Nordqvist som driver gården tillsammans med sin fru Anneli. Han berättade om strutsarna, om äggen och kläckeriet som man byggt i gamla mjölkrummet. Ett strutsägg motsvarar ca 18 hönsägg om man ska använda det i matlagningen. Gården har ett eget slakteri där man tar hand och strutsköttet. Det mesta säljs i gårdsbutiken eller används i gårdens restaurang. Det blev naturligtvis lunch med strutskött och kaffe med strutskaka efter rundvisningen.

Några av de kvinnor, som finns med som kandidater på Centerpartiets valsedlar inför valet, presenterade sig. De berättade varför de var Centerpartister och vilka frågor som var de viktigaste i valet. Trygghet, tillgänglighet i vården, lösa kompetensbristen inom vården, likvärdiga möjligheter på landsbygden var några av de frågor som lyftes fram.

Annika Altnäs från Söderköping valdes till ny ordförande i CK-fonden efter Gunilla Håkerud som undanbett sig omval. Nya ledamöter i styrelsen blev Trine Vikinge från Brokind och Berith Greck Ånell från Mantorp.

Inga Olsson som avgick ur styrelsen avtackades med blommor och hälsningar skickades till Gunilla som inte kunde vara med.

På bilden: Anna Edebo, Norrköping, Annika Altnäs, Söderköping, Kerstin Sjöberg, Norrköping, Jenny Elander Ek, Valdemarsvik, Trine Vikinge, Linköping och Sigbritt Segergren, Valdemarsvik.

Bli medlem i Centerpartiet