Uttalande om det politiska läget

Med anledning av majoritetens inre turbulens lämnar vi följande uttalande:

Med anledning av majoritetens förehavande med bland annat ”Vikingabyn”, så har det uppstått en enorm kris. Den tragiska kris som uppstått för den styrande majoriteten i Hässleholm och framför allt Hässleholms kommun med dess invånare samt tjänstepersoner kan inte ha undgått någon.

Centerpartiet har initialt valt att invänta reaktioner och lösningsförslag från den styrande majoriteten M, KD och SD. I fredags meddelade M och KD att de kräver en lösning av SD.

Att som Centerpartist tvingas skriva ett pressmeddelande för en sådan här absurd händelse kunde vi aldrig ens i vår vildaste fantasi föreställa oss. Händelserna som nu utspelar sig framför våra ögon innehåller så mycket konstigheter och felaktigheter att bara en av händelserna räcker för att förtroendet ska vara förbrukat.

Vi i Centerpartiet kräver att hela majoriteten kommer med en lösning omedelbart!

Från Centerpartiets sida är vi djupt oroade över hur majoritetens inre turbulens påverkar vår kommun.

Vi vill se en ledning som har en starkare moralisk och etisk kompass och som kan styra med respekt för tjänstemannasidans kompetens och expertkunskaper som väl underbyggda beslut kan vila på.

Vi förutsätter också att kommande majoritet bortser från egenintressen när man fattar beslut som påverkar alla våra kommuninvånare.

Det måste ske en helomvändning, där majoriteten omedelbart tar sitt ansvar! Hässleholms kommun och dess invånare förtjänar mycket bättre.

Anders Edwall, Ordf. & gruppledare Hässleholm