Nej till högriskprojektet ny gymnasieskola vid busstorget

Vid mötet ikväll i Utbildningsnämnden var frågan om att bygga en ny gymnasieskola vid busstorget på agendan. Centerpartiet ser stora risker med förslaget och sade därför NEJ. Det finns en förhoppning att en ny gymnasieskola ska göra vissa delar av Höganäs mer levande, men det finns inga garantier för det. Tvärtom finns det många risker; nybygge blir dyrare än att bygga om befintligt gymnasium, tidplanen för en grundskola på Tornlyckan skulle försenas kraftigt, parkeringsfrågan olöst, osv. Gymnasieskolans viktigaste uppgift är att erbjuda bra och attraktiva utbildningar, inte att skapa mer rörelse runt busstorget.

Centerpartiet reserverade sig mot beslutet i Utbildningsnämnden.

Nedan framgår några av Centerpartiets argument för att bygga om och modernisera Kullagymnasiet på dess nuvarande plats.

Knyter ihop Höganäs Övre och Nedre.

Skolan har en tydlig koppling till den nya stadsdelen Tornlyckan, ICA ligger på lagom inköpsavstånd, bussar stannar alldeles i närheten. Eleverna som anländer med diverse fyrhjuliga fordon har lätt att parkera, likaså de engagerade pedagogerna. Skolan, som ligger i stort sett mitt emellan Övre och Nedre Höganäs, knyter ihop stadsdelarna på ett utmärkt sätt. Om den får rätt förutsättningar för det.

Centrum är större än Storgatan

Att dra in skolan i ”centrum” (det vill säga Centralgatan/Storgatan)) för med sig ett antal negativa effekter. Det redan trånga busstorget blir trängre, parkeringsplatserna blir färre. Den ökade trafiken in mot affärerna och deras parkeringar blir avsevärt större. Den så viktiga arbetspendlingen försvåras när parkeringsplatser försvinner. Det gagnar varken miljö eller människor.

Vi tänker på god hushållning med skattemedel

Vad gäller kostnaderna för bygget visar konsultrapporter att det blir avsevärt dyrare att bygga vid busstorget, c:a 70 miljoner. Gasledningar och övrig underjordisk infrastruktur behöver ledas om. Driftskostnaderna för skolan väntas öka med runt 4 miljoner kronor per år. Vi är övertygade om att ombyggnationen av nuvarande Kulla kan göras under pågående verksamhet. Det har visats med all önskvärd tydlighet vid bygget av Vikenskolan. Vi vill att skolan ska vara just skola, inte primärt ett tveksamt försök att öka handel och rörelse i centrum. Skolan har ett långt större uppdrag än att vara en bricka i ett stadsutvecklingsprojekt.

Vår vision för framtidens Kullagymnasium

Föreställ dig att du kör från Helsingborg mot Höganäs. Strax innan du kommer fram till centrum, ser du på höger sida en vacker och harmonisk byggnad. Det är det nya Campus Höganäs som inrymmer ett modernt, framtidsinriktat och högkvalitativt gymnasium. Verksamheten innehåller ett antal kvalificerade teoretiska och praktiska utbildningar. De stora grönytorna ger utrymme för rekreation, aktiviteter, caféverksamhet förutom möjligheter till gruppövningar och undervisning i det fria. Den befintliga idrottshallen har byggts ut och anpassats till gymnasiets krav och följer den idrottsinriktning som skolan har. Läget på skolan och närheten till de unika och fantastiska idrottsanläggningarna stärker den idrottsliga profilen.