Flera framsteg i kommunens miljöprogram

Många mål är uppnådda i kommunens miljöprogram eller på väg att uppnås. Punkter som ”giftfri vardag”, minskat matsvinn, klimatanpassningar finns med i programmet.

På kommunfullmäktigemötet 25 april presenterade Gertrud Green ( c ), ordförande i miljöutskottet, läget i kommunens miljöprogram (*). I programmet finns de mål som kommunens förvaltningar och bolag ska sträva mot i sina verksamheter.

”Vi är på rätt väg och åt rätt håll – och det är härligt” sade Gertrud och nämnde särskilt de områden där Centerpartiet kämpat lite extra; te x giftfri vardag. Gertrud nämnde även området ekologiska livsmedel, där det numera också möjliggörs att använda livsmedel med lokal förankring.

Gertrud pekade också på de områden där fortsatta ansträngningar krävs; t ex att förbättra kvaliteten i Görslövsån och Oderbäcken och att ta fram nya åtgärder för att bemöta klimatförändringarna.

Centerpartiet ser fram emot att bidra med många förslag när kommunen ska ta fram ett nytt miljöprogram. Miljöfrågorna får inte glömmas bort. Miljön och klimatet, både där vi bor och i stort, är grunden för ett bra liv.

(*) FAKTA: Höganäs kommuns miljöprogram sträcker sig från år 2015 till och med 2025. Miljöprogrammet består av 19 mål vilka följs upp årligen. Uppföljningen från 2023 visar att arbetet med kommunens miljömål går framåt. Det pågår många initiativ och projekt för att stärka kommunens miljöprestanda på alla temaområdena inom miljöprogrammet.