Vi måste behålla det samhälle vi har

Så går man Storgatan fram. Septembersolen ger en härlig värme och vår stad visar sin bästa sida.

Kända ansikten passerar och man säger hej, och utväxlar några vänliga ord. Så kommer ett bekant ansikte som ser lite mer bedrövat ut än vanligt, jag säger hej, och han tittar upp.
– Allt väl, säger jag.
Han stannar upp:
– Det har varit bättre! Precis varit på banken och fått höja checkkrediten. Efter fem inbrott där jag fått stå för självrisken och andra kostnader så var det slut i kassan.

Han berättar vidare:
– Man känner vanmakt, ingen verkar bry sig! Det förefaller som Polisen har övergivet landsbygden? Man ringer, och får tjata för de ska komma ut. Vi hade flera inbrott samma natt, på samma väg. Trots vi ringde direkt! Så fick vi bara besked, att ingen fanns att skicka. De skulle komma senare. Efter att ha påmint flera gånger, så efter 14 dagar ringde till slut en person från polisen, och frågade om det fortfarande var aktuellt!?

Det som berättades för mig en septembereftermiddag på Östra Storgatan i Kristianstad är tyvärr inte unikt. Vårt samhälle hemsöks, och speciellt landsbygden, av ligor som drar fram och utnyttjar det faktum att polisen "inte finns eller kommer”. Det är inte stängda gränser som är svaret!
Det är att vidmakthålla det samhälle vi har som är utmaningen.

Professor Jerzy Sarnecki, sa i sitt sommarprogram: "Det absolut viktigaste man kan göra för att förhindra brott, är att gripa, och störa de som är benägna att utföra brott."
Vid Centerpartiets partistämma som strax äger rum i Malmö så finns flera motioner som tar upp problemet. Allt för att trygga det samhälle vi har!

Karl Gemfeldt
kretsordförande, Centerpartiet I Kristianstad kommun. Ombud vid Partistämman 2017.
Artikeln införd i Kristianstadsbladet den 26 september -17