Gårdsförsäljning ingen fara för folkhälsan

Vingårdar, mikrobryggerier, turister och besökare. Många är överens om att tillåten gårdsförsäljning i Sverige skulle innebära ett stort uppsving för besöksnäringen, nya möjligheter för entreprenörer och därmed fler jobb.

Det är glädjande att riksdagen nu har sagt ja till att uppmana regeringen att i lagstiftning öppna upp för gårdsförsäljning. Men vi är inte framme än.

När frågan debatterades i riksdagen blev nämligen en sak tydlig: för att få gårdsförsäljning i hamn behöver Sverige en ny regering och ett nytt ledarskap. När Centerpartiet ser möjligheter för ökad turism, entreprenörskap och nya jobb ser det rödgröna styret bara hinder och risker.

Men vi är övertygade om att gårdsförsäljning går att införa parallellt med en ansvarsfull alkoholpolitik. Det är fullt möjligt om den politiska viljan finns – och det gör den hos oss.

Att som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet hävda att gårdsförsäljning skulle hota folkhälsan är både långsökt och bakåtsträvande. Att köpa vin på en gård kommer aldrig vara varken det billigaste eller lättaste sättet att få tag i alkohol.

Medan gårdsförsäljning kommer möjliggöra försäljning av kvalitetsprodukter till en högre prislapp på landsbygden säljer Systembolaget bag in box-viner till en betydligt lägre peng en onsdag morgon. Det finns ingen logik i att det förra alternativet skulle vara en fara för folkhälsan.

Vi centerpartister har drivit på för gårdsförsäljning länge. Redan 2014 föreslog dåvarande jordbruksminister Eskil Erlandsson (C) att Skåne skulle bli en så kallad försöksregion för gårdsförsäljning. Idag, fyra år senare, har Region Skåne ansökt till regeringen om att på försök få bedriva gårdsförsäljning i tre år. Det tror vi är helt rätt väg att gå.

Att införa en försöksperiod ger oss möjligheter att hitta vägar för att tillåta gårdsförsäljning utan risk för alkoholmonopolet. Exemplet Finland, som också har ett alkoholmonopol, visar att det finns möjliga vägar för gårdsförsäljning. Senast vid årsskiftet utökades möjligheterna för producenter att sälja sina egna produkter när det blev tillåtet att sälja hantverksöl. Då kan vi också hitta vägar.

Vi har kommit en bit på vägen, men vi ger oss inte förrän gårdsförsäljning är verklighet på Skånes vingårdar och mikrobryggerier. Vi jobbar på för att Skåne ska gå framåt, och då måste vi se möjligheterna.

Kristina Yngwe (C)
riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson