De kommande fyra åren måste präglas av grön framtidstro

Birte Sandberg

Nu är valrörelsen över. I månader kämpade vi för att Centerpartiets politik skulle få ännu större genomslag i den skånska politiken, och valresultatet visade att stödet för Centerpartiet i Region Skåne är större än på 20 år. Nu ska den politiken omsättas i praktiken. De kommande fyra åren kommer vara utmanande, men en sak är vi övertygade om; de bör präglas av en grön framtidstro.

Aldrig tidigare har det varit så tydligt att det behövs en grön politik för Skåne. Sommarens omfattande torka får fortfarande allvarliga konsekvenser för våra bönder och vi vet ännu inte hela den allvarliga bilden av sommarens hetta, men en sak är säker. Mer måste göras för miljön.

Inför valet lade Centerpartiet en rapport och en rad förslag för att göra Skåne grönare. I den visade vi att ett grönare Skåne är möjligt. För alla. Redan idag. Vi behöver satsa mer klimatsmart genom att fasa ut fossil plast och onödiga kemikalier, skapa möjligheter för fossilfria drivmedel, aktivt återbruk, bygga mer hållbart, och satsa på kollektivtrafiken. Detta, tillsammans med en rad andra satsningar skulle sänka de skånska utsläppen rejält.

Det kräver dock en politiskt handlingskraft. De kommande fyra årens gröna utveckling kommer vara avgörande för om vi kommer att kunna nå miljö- och klimatmålen eller inte. Därför är det vitkigt att alla partier i regionen enas brett om att satsa mer på klimatet. Den skånska politiken måste präglas av en grön framtidstro. För ett grönare Skåne är möjligt, bara vi kavlar upp ärmarna och gör skillnad. Det tänker Centerpartiet göra, vi hoppas att de andra partierna följer med. Framåt.

Birte Sandberg (C)
Gruppledare Region Skåne