Centerpartiet i Malmö kräver stopp för polisens besparingar

Polisen i Region Syd ska spara upp till 100 miljoner kronor enligt ekonomichef Monica Hallberg. Samtidigt har polisen i Sverige ett stort anlagssvarande med pengar de inte har använt under 2016. Centerpartiet i Malmö kräver stop för polisens besparingar för att säkra fler resurser till att utreda och stoppa våldet i Malmö.

- Att polisen i Region Syd går ut med sparbeting under en pågående mordvåg är en ren provokation! Samma dag som polisen säger de vill spara upp till 100 miljoner kronor i Södra Regionen, där Malmö ingår, mördas en 16 årig kille i Malmö. Polisen behöver inte besparingar men fler resurser, säger Niels Paarup-Petersen, gruppledare för Centerpartiet i Malmö.

- Polisen i Sverige har ett anslagssparande på flera hundra miljoner. Pengar som de inte har lyckats använda under 2016. Samtidigt mördas människor vecka efter vecka i Malmö. Från Centerpartiet i Malmö kräver vi att pengarna slussas till polisarbetet i Malmö. Att inte utreda mord för att pengarna finns i fel kassa är helt absurt, säger Niels Paarup-Petersen.

- Anders Ygeman (S) måste agera. Flera människor har skjuts i ihjäl i Malmö senaste månaderna. Polisens resurser har tagit slut, mord har slutats utredas och det enda Ygeman har gjort är att lova att hitta ett datum att besöka Malmö. Det är skandalöst, avslutar Niels Paarup-Petersen.

Läs mer hos SVT Nyheter.