Regeringen fortsätter förstöra för Öresundsregionen

- Regeringen fortsätter förstöra för Öresundsregionen säger Niels Paarup-Petersen, gruppledare för Centerpartiet i Malmö.

Vänsterpartiets partiledare, Jonas Sjöstedt, och partiets ekonomisk-politiska talesperson, Ulla Andersson, skriver i Svenska Dagbladet att V tillsammans med regeringen kommer höja skatten för Öresundspendlare från Danmark.

Niels Paarup-Petersen, gruppledare för Centerpartiet i Malmö och ledamot i regionfullmäktige, kommenterar skattehöjningen.
- Efter det gått mer än ett år utan att regeringen velat ta bort de skadliga id-kontrollerna, vaknar S, MP och V plötsligen och inser att det finns Öresundspendlare. Och vad gör man då? Man höjer skatten för dom. Det är helt absurt.

- Regeringen och Vänsterpartiet är tydligen inte nöjda med att slå sönder människors vardagspussel, man måste höja deras skatter också. Det rimliga hade varit om regeringen skickade pengar till pendlarna och de skånska trafikbolagen. Istället så tar man pengar, säger Niels Paarup-Petersen.

- Utbytet av kompetens över Öresund är helt avgörande för Skåne och regionens företag. Inte minst inom kunskapstunga branscher som life science och teknik. Med ID-kraven slog man en kil ner i Öresundsintegrationen och nu bankar man till igen. Man undrar om regeringen och V alls bryr sig om Skånes utveckling när de gång på gång kommer med sådana skadliga förslag för regionen.

- Att höja skatten för en arbetstagare med 25 procent över en natt er dessutom helt ohört. Socialdemokraterna och Miljöpartiet måste sitta ordentligt i knät på Jonas Sjöstedt för att acceptera ett så skadligt förslag för Öresundsregionen avslutar Niels Paarup-Petersen.