Äntligen tas kontrollerna bort!

Foto: Johan Wessman/© News Øresund(CC BY 3.0)

EU har nu krävt att gränskontrollerna över Öresund tas bort i november, efter att de varit på plats i två år.

Centerpartiets gruppledare, tillika grundare av Öresundsrevolutionen, Niels Paarup-Petersen kommenterar EUs beslut:
- Tillsammans med ID-kontrollerna har gränskontrollerna skapat en ohållbar situation i Öresundsregionen för både pendlare och andra resenärer. Att EU nu sätter ner foten kommer inte som någon överraskning. Kommissionen har varit tydlig med att de ville ha bort kontrollerna efter sommaren. Tyvärr har regeringen inte agerat därefter.

- Att både ID-kontrollerna och gränskontrollerna nu är på väg bort ligger helt i linje med vad vi i Centerpartiet i Malmö hela tiden har sagt: Att kontrollerna inte är långsiktiga och hållbara lösningar och att de strider mot EUs regler. Därför är det också glädjande att de tas bort.

- Det som nu är viktigt är att den svenska regeringen med Löfven i spetsen börjar prata med öppet både våra danska grannar och övriga EU-länder om hur vi kan skapa lösningar som kombinerar den fria rörligheten med den säkerhet och trygghet som vi alla vill se.