Skåne kan inte bära elkrisen själv

Idag höll den skånska livsmedelsbranschen en gemensam presskonferens för att berätta hur allvarligt läge det är med de höga elpriserna.

Skåne står för hälften av Sveriges matproduktion och den är nu hotad.

”Vi i Centerpartiet vill se omedelbara samtal för att gå från förslag till konkreta lösningar! Företagen idag vill se nationell samling. Tyvärr har andra partier vägrat att ta emot vår inbjudan” säger Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot för Malmö från Centerpartiet.

”Just nu är svenska staten den som tjänar absolut mest på att elpriserna är enorma i södra Sverige! Det är mer än dags att sätta stopp för det och återföra pengarna till företag och konsumenter!” säger Niels Paarup-Petersen.

”Vi exporterar stora mängder el, men får ändå skyhöga priser. Det är inte rimligt att södra Sverige ensamt ska ta den kostnaden. Nu måste politiken agera. Jag och C är beredda att sätta oss ned imorgon. Upp till bevis för övriga partier - fokus på här och nu, resten kan vi ta sen!” säger Rickard Nordin, energipolitisk talesperson för Centerpartiet.

”De höga elpriserna i södra Sverige kostar jobb och hotar livsmedelsförsörjningen. Det är helt oacceptabelt och nu krävs snabb handling. Det krävs omedelbara krissamtal. Varje dags väntan innebär förlorade jobb, höjda priser och ökad inflation” säger Rickard Nordin.

För frågor vänligen kontakta:

Niels Paarup-Petersen
Niels.paarup-petersen@riksdagen.se