Malmöit hyllad på Skånestämman

Den 23 mars hade Centerpartiet i Skåne sin årliga stämma. Styrelse valdes och motioner debatterades. Dessutom fick Malmös kretsordförande Martin Molin en fin utmärkelse från Centerstudenter i Skåne.

Han utsågs nämligen till årets skånska Centerparlamentariker och fick ta emot ett fint diplom av Centerstudenter Skånes ordförande Elin Raab.
- Martin får utmärkelsen för att han kämpar för ett mer liberalt Skåne genom bland annat byggandet av fler studentbostäder och ett levande nattliv med många kulturljudzoner, säger Elin Raab.

Dessutom valdes två malmöiter in i Skånes distriktsstyrelse, nämligen vår gruppledare Anton Sauer och vår riksdagskvinna tillika fullmäktigeledamot Emelie Nyman. Ny distriktsordförande blev Lars Hansson från Helsingborg. I presidiet får han sällskap av Sara Ripa, Svedala, som förste vice ordförande, och Sarah Svensson, Eslöv, som andre vice ordförande.

Axel Friberg från Centerpartiet i Malmö hade skrivit en motion om att Sverige ska införa euron som valuta. En motion som antogs av Malmös årsmöte i februari. På distriktsstämman blev det den motion som debatterades mest. Tyvärr valde Skånestämman att inte anta motionen, men oavsett kommer den skickas vidare till partistämman 2025.

Invalda ledamöter i distriktsstyrelsen blev:

• Lars Hansson, Helsingborg, ordförande
  • Sara Ripa, Svedala, 1:e vice ordförande