För framtidens bästa

Bild

Allt från ”Swedish Meatballs” till ”Swedish Fika” – den svenska maten är världsberömd och håller hög klass. Men nu är situationen för våra livsmedelsproducenter akut!

I kölvattnet av det pågående kriget i Ukraina riktas strålkastarljuset mot Sveriges lantbruk och matproduktion. I Skåne produceras 50 % av den svenska maten.  Men ökade priser på el, bränsle, konstgödsel och foder riskerar att slå ut skånskt lantbruk. För dig kan det innebära ökade matpriser och minskad tillgång på närproducerade råvaror.

Centerpartiet är landsbygdens röst! Vi vill skapa goda förutsättningar för att bo, leva och verka på landsbygden både nu och i framtiden. Vi vill att närproducerade råvaror ska serveras på våra skolor och äldreboenden och att våra barn får dricka skånsk mjölk.

Centerpartiet vill att:

• Det riktade krisstödet på ca två miljarder kronor till svensk animalieproduktion och svenska växthusföretag betalas ut snarast.
  • Det nationella stödet till jordbruket på drygt 410 miljoner per år utökas med 100 miljoner kronor för 2022.
  • Andelen närproducerade livsmedel som upphandlas av det offentliga ökar. Svenska krav på djur- och växtskydd ska gälla för alla offentliga upphandlingar av mat. Det gynnar skånska bönder och ökar vår självförsörjningsgrad.
  • Konkurrenskraften för den skånska livsmedelsproduktionen stärks genom förkortade handläggningstider och förenklade tillståndsprocesser.
  • Den skånska åkermarken värnas. Europas bästa åkermark ska inte bebyggas med lyxiga outlets eller skrymmande industrilokaler. På åkermarken ska istället  maten till våra barn och barnbarn odlas.

Bli medlem i Centerpartiet