"Ukrainas sak är vår"

Idag har det gått två år sedan Ryssland inledde sitt invasionskrig i Ukraina och för oss i Centerpartiet är det en självklarhet att stå upp för Ukraina, för freden och för friheten.

Morden, tortyren, de våldtagna kvinnorna. Rysslands brott i Ukraina måste få ett slut. Ryssland måste förlora sitt anfallskrig. Men inte bara för Ukrainas skull. Utan även för vår. För om vi ska vara riktigt egoistiska: att hjälpa Ukraina att försvara sin frihet, är också ett sätt att säkerställa Sveriges frihet.

Läs gärna mer på Centerpartiets centrala hemsida.

”Ukrainas sak är vår” måste vara ett löfte.

Centerpartiet kräver att Sverige fördubblar stödet till Ukraina. De försvarar just nu hela Europas frihet och vi måste stötta den kampen.

Världen har bevittnat Ukrainas tappra motstånd. Män och kvinnor som kämpar med livet som insats, inte bara för sin frihet och rätt till sitt land, utan för hela Europas fred och trygghet.

Det stödet får inte vika. Centerpartiet kräver att Sverige fördubblar stödet till Ukraina till 1% av BNP. Dessutom vill vi skicka JAS 39 Gripen så att Ukraina äntligen kan få makt över sitt eget luftrum. Sverige och EU måste hålla gränsen mot Putin och hans lakejer.

Ukrainas sak är vår.

Lagom kommer aldrig att stoppa Putin. Vår solidaritet måste få kosta. Ukraina försvarar just nu hela Europas frihet och vi måste stötta den kampen. Centerpartiet vill att Sverige ökar sitt stöd till 1% av BNP genom att inrätta en försvarsfond på 65 miljarder mellan 2024 och 2026.

Långsiktighet och pålitligt stöd är en förutsättning för Ukrainas frihetskamp. Ukrainas sak är vår.

Skulle du kunna leva 71 kronor om dagen?

Regeringens besked att ukrainska flyktingar i Sverige ska folkbokföras är välkommet, men den processen kommer att ta upp till ett år. Centerpartiet vill att ukrainska flyktingar ska få 132 kronor om dagen – istället för dagens 71 kronor.

Frivilligorganisationer larmar om att ukrainska barn och kvinnor går hungriga i Sverige. Familjer tvingas köa till soppköken och mammor har inte råd att köpa varma kläder till sina barn. Läget är akut och regeringen behöver agera nu.

”Ukrainas sak är vår” måste vara ett löfte.

Vi vill att Sverige ökar sitt stöd till 1% av BNP genom att inrätta en försvarsfond på 65 miljarder mellan 2024 och 2026. Långsiktighet och pålitligt stöd är en förutsättning för Ukrainas frihetskamp. Sverige kan bättre.