Vice Partiledaren på besök i Falköping

Hans Johansson och Anders W Jonsson

Under måndagen var Centerpartiets vice partiledare Anders W Jonsson på besök i Falköping och Skaraborg. Dagen började med besök på Livregementes Husarer i Karlsborg och avslutades med radioinspelning i Falköping.

Anders W Jonsson från Hedesunda i södra delarna av Gävle kommun är sedan 2011 vice partiledare då han blev vald till detta på partistämma i Åre. Detta efter att Centerpartiet haft en helt öppen process där han, Anne Lööf och Anna Karin Hatt kandiderat till ny partiledare. I oktober samma år tog han också över gruppledarskapet i Centerpartiets riksdagsgrupp.

Anders är utbildad barnläkare och vid sidan av sina uppdrag i riksdagen och i Centerpartiet genomför han en helg i månaden en jour på sjukhuset i Gävle. Anders är ordinarie ledamot i riksdagens socialutskott och har en stor och gedigen kunskap inom sjukvårdsfrågorna.

Besök på K3

Dagen började med att Anders tillsammans med representanter från Centerpartiet i Skaraborg besökte Livregementets Husarer, K3 i Karlsborg för att få en bild av hur regementet och försvarsmakten ser på säkerhetsläget i Östersjöregionen samt få en bild av hur verksamheten i Karlsborg ser ut.

Garnisonen i Karlsborg med alla de verksamheter som försvarsmakten har där är en mycket stor arbetsgivare, både för kommunen men också för Skaraborg som helhet. En stor utmaning som Försvarsmakten och även K3 har är att just kunna rekrytera personal och behålla dem. Detta perspektiv togs också upp och pliktutredningens resultat diskuterades.

Radio Centern

Efter besöket och diskussionerna på regementet transporterade Anders sig till Falköping för inspelning av ett radioprogram för Radio Centern. Centerpartiet i Falköping har sänt radio i närradion sedan starten för snart 32 år sedan och sedan två år har programmet utvecklats till att det inte bara är lokala politiker som sänder, utan det är även så att riksdagsledamöter och regionpolitiker. Målet för Centerpartiet i Falköping är att Centerpartiets samtliga riksdagsledamöter ska ha gjort ett program innan valet 2018.

Och sist ut i raden av riksdagsledamöter från andra delar av Sverige under 2016 är då Anders W Jonsson.

- Anders program kommer att handla om honom, hans politiska liv och ha mycket musik. Det är något som är ett kännetecken för programmen i Radio Centern att de som sänder gör personliga program med mycket musik, berättar Hans Johansson.

- Att få ha Anders som programledare i Radio Centern är något som vi är mycket stolta över. Han är en kunnig och engagerad politiker, som vi har länge hoppats på att få ha som programledare och nu lyckades vi få till det, avslutar kretsordförande Hans Johansson.

Anders program kommer att sändas på söndag den 27 november mellan klockan 8.00-10.00 i Falköpings närradio.