Huddinge
  • / Vår politik

vår politik

Centerpartiet är idag en del av den styrande majoriteten i Huddinge kommun. Miljö, trygghet och ungas framtid var Centerpartiets tre hjärtefrågor i valet 2014, och som vi tycker är viktigast för Huddinge kommun de kommande åren. Till höger kan du läsa mer om våra idéer och förslag.

Ett av våra valbudskap var Både guld och gröna skogar. Med det menar vi att ekonomisk utveckling och miljöförbättringar går att kombinera. Det är fel väg att tro att man måste avstå från tillväxt för att få en grönare värld. Centerpartiet är valet för dig som tror på både jobbtillväxt och en rejäl grön omställning. Vill du läsa mer om grundtankarna i vår politik? Klicka här

Vill du läsa mer om vilka vi är? Klicka här

Miljö:

Vi kan inte fortsätta att lägga miljöproblemen i knät på våra barn. Centerpartiet arbetar för att alla beslut i Huddinge kommun tar hänsyn till miljön och människors hälsa. Vi behöver göra mer för att få bort farliga kemikalier och öka investeringarna i förnybar energi.

Trygghet:

Att känna sig trygg är ett av de grundläggande behoven hos människan. Centerpartiet arbetar för att alla invånare ska känna sig trygga och kunna söka sin egen väg i livet. Vi vill jobba förebyggande med unga och tonåringar och även satsa mer på modern belysning för ökad trivsel i bostadsområdena.

Ungas framtid:

För att våra unga ska få jobb krävs att de lyckas i skolan. Centerpartiet vill lyfta bort måltider och städning från rektorns ansvar för att ge lärare och skolledning mer tid för det pedagogiska uppdraget. Vi vill ha kommunala lärlingsutbildningar i samarbete med företag och satsningar på ungdomsaktiviteter på fritiden.