Liberalerna och Centerpartiet i Sigtuna kommun lämnar samarbetet i kommunledningen

Liberalerna och Centerpartiet i Sigtuna kommun lämnar idag samarbetet i kommunledningen med Moderaterna, Kristdemokraterna och Samling för Sigtuna. Vi är stolta över det vi har uträttat i kommunen sedan vi tillträdde 2017 och vi vill helst fortsätta det samarbete vi ingått i sedan valet 2018. Tyvärr ser vi inte att detta längre är möjligt.

Anledningen till att vi lämnar samarbetet är det bristande ledarskap som uppvisas av kommunstyrelsens ordförande. Vid flertalet tillfällen har våra partiföreträdare utsatts för kränkande behandling i form av raljanta kommentarer, härskartekniker och rena personangrepp. Samarbetskulturen är icke-existerande. Detta osunda ledarskap har allt för ofta drabbat både politiker i samarbetet och kommunala tjänstepersoner. Vi ser inte att någon förbättring sker och kan inte stå bakom ett sådant beteende.

Under måndagen hölls ett möte med de lokala ordförandena för samtliga partier i samarbetet. Där uppmanade vi Moderaterna att byta ut kommunstyrelsens ordförande. Som vi ser det är detta enda sättet att rädda samarbetet. Den uppmaningen hörsammades dock inte.

Vi har sträckt ut en hand till de andra partierna och önskat lösa detta på ett ansvarsfullt sätt men har dessvärre inte fått gehör för detta. Eftersom ingen förändring sker har samarbetet nått vägs ände. Av detta skäl tvingas vi, av omsorg för våra partiföreträdares hälsa, att lämna samarbetet.

Vi vill understryka att vi gärna skulle fortsätta det politiska samarbetet med Moderaterna, Kristdemokraterna och Samling för Sigtuna. Att vi lämnar samarbetet beror uteslutande på den osunda ledarskapskultur som kommunstyrelsens ordförande har skapat.

Anders Eriksson, ordförande Liberalerna i Sigtuna Kommun

Johan Stomberg, ordförande Centerpartiet i Sigtuna Kommun