Sollentuna är årets biltvättarkommun!

För tredje året i rad delar Hållbar biltvätt ut priset Årets Biltvättarkommun. Vinnaren väljs ut baserat på informationsinsatser kring att få kommunens invånare att undvika att tvätta bilen hemma. Årets vinnare är Sollentuna kommun.
– Det är oerhört roligt att kommunens kampanj blivit uppmärksammad, säger Jonas Riedel (C) ordförande i klimatnämnden.

Enligt siffor från Svenskt Vatten sker varje år ungefär 15 miljoner biltvättar direkt på gatan. När en bil tvättas på gatan, uppfarten eller i garaget rinner olja, giftiga tungmetaller och asfaltsrester rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Dessa ämnen är mycket skadliga för både människa och miljö och de är svåra för naturen att bryta ner. Om man istället tvättar bilen vid en anläggning som är godkänd för biltvätt renas vattnet i flera steg och de farliga ämnena tas bort i processen.

– Sollentunas invånare vill göra rätt för miljön. Men många bilägare vet inte i vilken omfattning det skadar miljön att tvätta bilen hemma på uppfarten eller på gatan utanför sitt boende, säger Jonas Riedel (C).

Inför Stora Biltvättarhelgen den 25-26 april anordnade kommunen en informationskampanj med syfte att sprida kunskap och få fler hemmatvättare att ta bilen till en tvättanläggning. Som en del i kampanjen sprayade Jonas Riedel (C) budskapet ”Här börjar din badsjö” på marken vid en gatubrunn vid Sollentuna Centrum. Färgen var självklart miljövänlig och ofarlig för människor och natur, gjord på trähartz och linolja. Vid dagens prisutdelning sprayades "Här börjar Edsviken" vid Helenelunds station.

– Det är oerhört roligt att kommunens kampanj blivit uppmärksammad. Men det viktigaste är att vi genomfört en effektiv informationskampanj. När fler bilägare i Sollentuna väljer att tvätta sina bilar på en godkänd anläggning får alla sollentunabor en bättre miljö, säger Jonas Riedel (C).