Miljö

Centerpartiet vill:

• Dra nytta av växters förmåga att minska trafikbuller och rena luft och vatten.
  • Värna den biologiska mångfalden genom säkra och starka gröna samband.
  • Fortsätta stärka skötseln av stadens tre naturreservat.
  • Motarbeta nedskräpning och sopdumpning, bland annat genom att sätta upp fler papperskorgar, utöka sopsorteringsmöjligheter i parker, askkoppar, smarta papperskorgar etc.

sol-has-bg sol-light-text sol-gray-tone

Hållbar stadsutveckling

Under de senaste åren har Solna förtätats. När det byggs mycket i städer blir ofta grönytorna mindre och färre. De ersätts istället med byggnader, asfalt och vägar. Om exploateringen inte sker på ett hållbart sätt riskerar man att skada närmiljön.

Grönytor har en viktig roll för den biologiska mångfalden. De är också viktiga om vi ska ha en hälsosam och säker livsmiljö. Exempelvis renar växter både luft och vatten. Dessutom underlättar grönytor när det kommer regn eftersom det hjälper vattnet att rinna undan.

För Centerpartiet är det därför viktigt att stadsutvecklingen sker på ett hållbart sätt. När vi bygger behöver vi ta hänsyn till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Det är ett arbete som också måste involvera civilsamhället för att bli framgångsrikt.

Ett sätt att främja hållbar stadsutveckling är genom ekosystemtjänster. Ekosystemtjänster innebär att man nyttjar naturen på ett sätt som gynnar människor. Genom sammanhängande grönområden, mer växtlighet och gröna tak skapar vi bättre förutsättningar för både solnabor och för den biologiska mångfalden.

Centerpartiet vill:

• dra nytta av växters förmåga att minska trafikbuller och rena luft och vatten.
  • fortsätta, och hitta ytterligare sätt att involvera och stötta medborgare, föreningar och företag i det lokala miljöarbetet.
  • utveckla arbetet med ekosystemtjänster.
  • att varje byggprojekt ska sträva efter att utnyttja de möjligheter som finns för att skapa mervärden och bidra till en renare vattenmiljö.

Biologisk mångfald

Biologisk mångfald är en förutsättning för människans liv på jorden. Mångfalden behövs om vi ska kunna bevara våra ekosystem och få dem att må bra. Det är därför centralt att Solna fortsätter arbeta med dessa frågor.

Stadens olika grönområden hänger ihop via gröna samband. Att strategiskt säkra gröna samband mellan dessa är viktigt när staden byggs ut, exempelvis nätverken av ekar och lindar som är viktiga värdträd för andra organismer. Genom att också tillföra mer mark som sköts som ängsmark, gynna pollinerande insekter som bland annat vildbin, samt ytterligare stärka skötseln av stadens tre naturreservat (Ulriksdal, Råstasjön och Igelbäcken) ges bättre förutsättningar för en stärkt biologisk mångfald i vår kommun. Arbetet bör styras genom en övergripande strategi på området.

Centerpartiet vill:

• värna den biologiska mångfalden genom säkra och starka gröna samband.
  • fortsätta utveckla Solnas arbete med att tillföra ängsmark till gagn för pollinerande insekter, exempelvis vildbin.
  • fortsätta stärka skötseln av stadens tre naturreservat.
  • Solna tar fram en strategi för att öka ekologiska värden inom kommunen.

Vattenmiljöer

Vatten som naturresurs är en viktig källa till god hälsa och välmående. Att anlägga dagvattendammar och vattenparker kan både hjälpa till att rena vattnet, skydda från översvämningar och bidra till en vacker och lekfull miljö. Centerpartiet har varit pådrivande i stadens arbete med utbyggnad av dagvattendammar. Våtmarker bidrar till ökad biologisk mångfald, samtidigt som de renar vattnet innan det rinner ut i vattendrag eller ned i grundvattnet. För att kunna göra detta på ett hållbart sätt har Centerpartiet hjälpt till att driva igenom en blåplan. En blåplan ger riktlinjer för hur våra sjöar och vattendrag ska vårdas, utvecklas och förvaltas. Slutligen vill vi renodla ansvarsfördelningen inom staden, så Solna vatten får hela ansvaret för dagvattnet från det att det lämnat gatan.

Centerpartiet vill:

• fortsätta arbetet med en blåplan för kommunen
  • att blåplanen ska inkludera hur staden bättre kan utnyttja och utveckla vattnets estetiska värden som ekosystemtjänster
  • överföra ansvaret för dagvattenanläggningarna som byggts de senaste åren till Solna Vatten

Dricksvatten och avloppsrening

Tillgången till rent dricksvatten tas tyvärr ofta för givet. Detta är något vi inte bör göra. Vår dricksvattenkälla Görvälnviken i Järfälla och reservvattentäkterna som tar vatten från grundvattnet är nämligen känsliga för klimatförändringar, föroreningar och andra påfrestningar.

Centerpartiet arbetar för att Käppalaverket, det reningsverk som Solnas avloppsvatten går till, ska byggas om till ett modernt reningsverk anpassat för en större befolkning. Vattnet kan inte renas från vissa typer av restprodukter, till exempel läkemedelsrester eller mikro- och nanoplaster. På lokal nivå vill också Centerpartiet fortsätta arbetet med vårt blåplan.

Solna Vatten AB har idag landets lägsta förbrukningsavgifter för dricksvatten. Det är bra att det kommer solnaborna till nytta, men för att säkerställa också en långsiktigt hållbar avgiftsmodell i ljuset av investeringsbehov och kostnadsutveckling, bör avgiftsmodellen även utredas på längre sikt.

• att Solna Vatten utreder avgiftsmodellens påverkan på lång sikt
  • genomföra planerade investeringar för kapacitet och bättre
  • miljöprestanda inom såväl Norrvatten som Käppalaförbundet

Avfallshantering och nedskräpning

Solna ska vara en ren och inbjudande stad. Våra gemensamma ytor ska vara välskötta och städade. För att kunna uppnå detta behöver vi motverka nedskräpning, klotter och sopdumpning.

God hantering av avfall är en förutsättning för kretsloppsekonomi. Ett sätt att hantera frågan är genom att främja avfallstrappan. Den innebär att man arbetar med sopor i olika steg. I första hand vill vi att avfallen ska minimeras, vi ska inte konsumera mer än vad som är nödvändigt. I andra hand bör produkter återanvändas, exempelvis genom second-hand butiker eller på andra sätt inom delningsekonomin. I tredje hand återvinner vi produkterna och i fjärde steget energiåtervinns dem. Slutgiltigen, i sista hand, läggs det på deponi.

Solna har arbetat med avfallstrappan genom att det delade avfallsbolaget SÖRAB har infört material sorteringssystem genom infraröd eftersortering. Sorteringen innebär att olika avfallsslag sorteras ut från restavfallet av en maskin efter insamling. Genom att göra det smidigare att sortera avfallet rätt, används resurser på ett bättre sätt. Det gäller också vid det kommande troliga övertagandet av insamlingsansvaret för förpackningar inom producentansvaret.

Centerpartiet vill också motverka nedskräpning och sopdumpning. Sopdumpning innebär att sopor dumpas i kommunens offentliga miljöer istället för att lämnas till en återvinningscentral.

För att göra det enklare för solnabor utan bil att lämna avfall på rätt sätt vill vi fortsätta arbetet med mobila återvinningscentraler och mobila miljöstationer, som hämtar upp grovsopor med mera ute i stadsdelarna, eller returpunkter som möjliggör återbruk och avfallslämning närmre medborgarna.

Centerpartiet vill:

• fortsätta med mobil återvinningscentral, mobil miljöstation och returpunkter.
  • motarbeta nedskräpning och sopdumpning, bland annat genom att sätta upp fler papperskorgar, utöka sopsorteringsmöjligheter i parker, askkoppar, smarta papperskorgar etc.
  • kommunen aktivt uppmuntrar samt underlättar för en delningsekonomi.
  • ha smidighet för medborgarna i fokus vid det kommande övertaget av insamlingsansvar för förpackningar.

Bli medlem i Centerpartiet