Omsorg och stöd

Centerpartiet vill:

• Verka för hög kontinuitet när det gäller personal i hemtjänsten genom bland annat fler heltidsanställningar.
  • Öka resurserna till ungdomsmottagningen.
  • Se över möjligheten att utvidga fixarservice även till funktionsnedsättning.

sol-has-bg

Stöd för äldre

Det ska vara tryggt och bekvämt att bli äldre i Solna. Kommunen erbjuder därför olika former av stöd till personer som är 65 år och uppåt. Exempel är hemtjänst, trygghetslarm, boendestöd eller vård- och omsorgsboende.

För att få tillgång till dessa tjänster behöver man ansöka om bistånd. Idag kan man ansöka om vanlig biståndshandläggning, vilket är en mer djupgående process, och förenklad biståndshandläggning.

Hemtjänst
Personer som har hemtjänst upplever ett behov av kontinuitet. Idag är det vanligt man får besök av många olika personer, vilket kan skapa en otrygghet. Delvis då man inte kan skapa en relation till personalen, men också för att man kanske inte känner igen personen. Detta bidrar inte heller till en bättre miljö för de anställda. Centerpartiet vill därför ha fler heltidsanställningar.

Somliga väljer att få hjälp av närstående istället för anlita hemtjänst. För att underlätta dessa relationer vill vi se över om det är möjligt att införa en närståendepenning.

Digitalisering
Digital utveckling möjliggör nya lösningar inom vård och omsorg. Centerpartiet är därför positiva till välfärdsteknik. Vi vill också fortsätta arbetet med att våra vård- och omsorgsboenden har tillgång till trådlöst nätverk.

Friskvård
I Solna finns det även friskvård för seniorer. Motion är nämligen viktigt för den fysiska och psykiska hälsan. En annan sak som är viktig är att motverka ensamhet. Kommunen anordnar därför sociala aktiviteter.

Boende
När det gäller vård- och omsorgsboende finns det olika alternativ att välja mellan. Det finns parboende och boenden som riktar in sig på specifika teman. Detta tycker Centerpartiet är viktigt och vi vill verka för fler sådana boenden. Kommunen har även seniorboenden och trygghetsboenden, dessa kräver inte biståndshandläggning. För att få hyra en sådan lägenhet behöver du stått i bostadskö och vara i en viss ålder.

Fixarservice
Kommunen erbjuder idag en fixarservice till våra seniorer. Syftet är att underlätta och hjälpa till med olika sysslor, exempelvis byta lampor eller sätta upp gardiner.

Centerpartiet vill:

• verka för hög kontinuitet när det gäller personal i hemtjänsten genom bland annat fler heltidsanställningar.
  • se över möjligheten att införa en modell för ersättning till anhörigvårdare.

Stöd för unga

Det händer mycket när man växer upp, både fysiskt och mentalt. Ständigt lär man sig nya saker och utsätts för nya utmaningar. Det kan i många stunder vara överväldigande. Därför är det viktigt att barn och unga har någon att vända sig till, exempelvis om man behöver rådgivning eller någon att prata med. Ofta kan familj, vänner eller föreningslivet fylla denna roll, men det är inte alltid de räcker.

Om man mår dåligt kan man vända sig till barn- och ungdomspsykiatrin, vilken ofta förkortas BUP. Denna verksamhet finansieras av Region Stockholm och är tillgänglig för barn och unga upp till 18 år som behöver psykiatriskt stöd eller vård. Psykisk ohälsa är allvarligt.

I kommunen finns det även tillgång till en ungdomsmottagning. De erbjuder råd angående bland annat kroppen, sex och relationer. Ungdomsmottagningen hjälper även till med att bistå med preventivmedel och skydd mot könssjukdomar. Dessutom kan man få stöd om man mår dåligt.

Kommunen är med och finansierar ungdomsmottagningens verksamhet. Centerpartiet vill öka de ekonomiska resurserna till mottagningen. De arbetar med viktiga frågor och hjälper våra barn och unga med många olika saker. Vi vill också förbättra samverkan mellan kommun och region.

Centerpartiet vill:

• öka resurserna till ungdomsmottagningen.

Stöd för personer med funktionsnedsättning

Solna ska erbjuda bra stöd till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättning. För att kunna göra det behöver onödiga hinder tas bort. Alla som är i behov av hjälp ska erbjudas det. Vi får inte skära ner eller kompromissa med resurserna inom detta område.

Ett sätt att utveckla kommunens verksamhet vore om fixarservicen utvidgades. Idag erbjuds den till seniorer. Centerpartiet anser att vi borde se över om vi kan erbjuda den till personer med funktionsnedsättning. Fixarservicen hade kunnat underlätta vardagen för folk.

Centerpartiet vill:

• se över möjligheten att utvidga fixarservice även till funktionsnedsättning.
  • öka kontinuiteten när det gäller personal i hemtjänsten.

Psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa behöver förebyggas och motverkas. Om en person drabbas är det viktigt att söka hjälp. Regionen är huvudansvarig för vårdfrågor och erbjuder olika former av stöd och det finns också privata alternativ att vända sig till. På kommunal nivå har man tagit fram en handlingsplan.

Ett av projekten handlar om friskvårdsaktiviteter. Människor mår bra av att röra sig. Därför erbjuds vuxna personer med psykisk ohälsa kostnadsfria friskvårds­­aktiviteter. Exempelvis dans, promenader, pingis eller enklare gymnastik. Centerpartiet tycker att detta är viktigt.

Centerpartiet vill:

• att verksamheten med kostnadsfria friskvårdsaktiviteter för personer med psykisk ohälsa fortsätter och även utvecklas.

Bli medlem i Centerpartiet