Stadens ekonomi och organisation

Centerpartiet vill:

• Verka för ekonomisk hållbarhet i den kommunala förvaltningen.
  • Att arvoderingen för våra kommunalråd sänks.
  • Att Solna via sin upphandling bidrar till grön omställning.

sol-has-bg sol-light-text sol-gray-tone

Ekonomisk hållbarhet

Ekonomi handlar om att hushålla med resurser. Det innebär att skattebetalarnas pengar ska hanteras på ett ansvarsfullt sätt. Beslut som tas ska vara väl avvägda. Kommunen ska varken slösa solnabornas resurser eller göra onödiga nedskärningar.

För oss i Centerpartiet är inte ekonomiska tillgångar de enda resurser vi har att förvalta som stad. Andra resurser är exempelvis personal, gator, natur och byggnader. Dessa är begränsade och behöver hanteras på ett ansvarsfullt sätt. Beslut ska därför präglas av långsiktighet och ett livscykelperspektiv.

Upphandling är ett viktigt verktyg för att säkerställa kommunens ekonomiska hållbarhet. Utöver livscykeltänk i upphandlingen, innebär också arbetssätt som kategoristyrning och spendanalysverktyg att staden gör effektiva inköp.

Centerpartiet vill:

• verka för ekonomisk hållbarhet i den kommunala förvaltningen.
  • att kommunen vid utformning av hållbarhetskriterier vid upphandling även inkluderar livslängd på produkten.
  • använda kategoristyrning och spendanalysverktyg för att säkerställa att staden gör inköp på ett effektivt sätt.

Arvodering och partistöd

Solna delar idag ut kommunalt partistöd till de partier som sitter i kommunfullmäktige. Det kommunala partistödet är ett ekonomiskt bidrag. Kommunen har ingen skyldighet att dela ut stödet, men mer eller mindre alla kommuner gör det idag. Bidraget delas ut med stöd av kommunallagen. Fullmäktige har rätt att besluta om stödets omfattning och formerna för det. Vi vill sänka det stödet, då det i dagsläget är på en högre nivå än det behöver vara.

Att vara förtroendevald innebär att man får ett arvode istället för lön. När man är förtroendevald behöver man ofta vara tillgänglig alla dygnets timmar, alla dagar i veckan. Självklart ska man få en skälig ersättning för detta uppdrag, men i jämförelse med andra kommuner har Solna en hög nivå på politiska arvoden för halv- eller heltidsarvoderade politiker (kommunalråd). Vi vill därför att arvoderingsnivån för kommunalråd generellt sänks.

Centerpartiet vill:

• att arvoderingen för våra kommunalråd sänks.
  • sänka det kommunala partistödet.

Upphandling och avtalsuppföljning

Solna gör varje år upphandlingar för miljardbelopp. Kommunens beslut påverkar ekonomin och näringslivet runt omkring oss. Upphandlingarna behöver vara väl genomtänkta och väl avvägda. Exempelvis genom att motverka goldplating. För att kunna säkerställa detta behöver vi bli bättre på att följa upp och utvärdera avtal. Genom att göra detta kan våra upphandlingar bli effektivare. Dessutom ser vi till att kommunens resurser används på ett genomtänkt sätt.

Eftersom Solna är en stor aktör vill vi i Centerpartiet att man ska arbeta för en grön omställning. Det vi gör påverkar både miljö och klimat. Kommunen ska föregå med gott exempel.

Centerpartiet vill:

• ha ett fortsatt fokus på god avtalsuppföljning, utvärdering och avtalsstyrning.
  • att Solna via sin upphandling bidrar till grön omställning.
  • sträva mot en effektivare upphandling genom att som praxis följa upp upphandlade avtal och motverka goldplating.

Bli medlem i Centerpartiet