folkhälsa

Vi vill att färre ska behöva bli patienter så att sjukvården kan lägga mer tid på varje patient som behöver sjukvård. För den enskilde leder det till bättre livskvalitet. För samhället innebär det en klokare användning av våra gemensamma resurser. Det kommer behövas.

Vi behöver planera samhället så människor, oavsett funktionsnedsättning, får in mer rörelse i vardagen. Det kräver att Region Stockholm samverkar med Stockholmskommunerna, företag och föreningslivet.

Stockholm har i stort en god hälsa, men variationen är tyvärr stor. Åtgärder för att minska utanförskapet och riktade hälsoinsatser är avgörande för att alla stockholmare ska ha en bra hälsa. Vi vill stärka de ideella organisationer som på olika sätt arbetar med att främja en jämlik och förbättrad hälsa i befolkningen, särskilt riktat till grupper med risk för framtida hälsa samt bidrar till att minska hälsoklyftorna i regionen.

Vi måste våga satsa på nya sätt att utveckla vården. Ibland är det bättre att vården kommer till patienten än att patienten kommer till vården. Det finns flertalet goda exempel på mobila lösningar för att få vården att komma närmare patienten, som mammografibuss, mobil röntgen, mobilt sjukvårdsteam för äldre med mera som borde utvecklas ännu mer.

Vi vill utöka konceptet grön rehab eftersom naturmiljöer har en hälsoeffekt som framför allt ger stressreduktion. Detta leder till fysiologiska reaktioner såsom sänkt blodtryck och avslappning som till psykologiska och intellektuella effekter såsom minskad oro och förbättrad koncentration och inlärning.

Obesitas (fetma) är en folksjukdom om vilken kunskapen behöver öka. Såväl behandlingsmetoder som rätten till vård och bemötande. Under 2022 kommer nya nationella riktlinjer kring obesitas och Region Stockholm behöver prioritera implementeringen av dessa både för barn och vuxna. Vi vill också att Region Stockholm ska subventionera de obesitasläkemedel som finns på marknaden som visats sig ha god effekt.

Centerpartiet vill:

• Ta hänsyn till hälsomässiga effekter i all samhällsplanering.
  • Stärka närvaron i socioekonomiskt utsatta områden för att minska utanförskap, arbeta mer förebyggande och öka sysselsättningsgraden för att stärka folkhälsan.
  • Verka för fler mobila sjukvårdsenheter.
  • Använda hälsoobligationer med externa finansiärer för att främja hälsa.
  • Utveckla användningen av grön rehab i Region Stockholm.
  • Fortsätta att ligga i framkant när det gäller att erbjuda screening och opportunistisk screening för att tidigt upptäcka sjukdomar.
  • Öka verksamhetsbidraget till ideella föreningar som arbetar med ökad jämlikhet och förbättrad hälsa från dagens 18 miljoner till 30 miljoner.
  • Obesitasläkemedel tillgängliggörs och subventioneras.
  • Kunskapen stärks kring obesitas inom BVC, elevhälsovården och övrig vård.

Bli medlem i Centerpartiet