Framtidens vision för Hallonbergen

I början av det här året var jag med för Centerpartiet och slutförhandlade avtalet då Balder köpte Hallonbergen centrum.

Vi gjorde det för att vi i Centerpartiet tror på Hallonbergens potential som en av Sundbybergs mest spännande stadsdelar för framtiden.

Balder kommer att bygga runt 800 nya bostäder, men också ett hotell och en saluhall. Samtidigt kommer det göras en storsatsning på stadsmiljön för att göra Hallonbergen till en ännu mer trivsam stadsdel.

För oss i Centerpartiet är det viktigt att ge unga sundbybergare en större chans till en första lägenhet. Därför vill vi också att Sundbybergs eget bostadsbolag Förvaltaren åter ska bli en stark bostadsbyggaraktör och bygga minst 200 lägenheter per år.

Vi vill att Förvaltaren ska arbeta med innovativa bostadslösningar för billigare bostäder, god arkitektur samtidigt som man ska vara ett föredöme för klimatsmart byggnation.

Förvaltaren planerar nu att bygga bostäder i västra Hallonbergen. Samtidigt är Wallenstam i full gång med att bygga de första 222 av ungefär 800 bostäder i Umami Park och redan under 2019 sker de första inflyttningarna. Skanska kommer under nästa år börja bygga över 700 bostäder i Sundby Park och det finns även flera andra bostadsprojekt som snart kommer påbörjas.

Hallonbergen går en spännande framtid till mötes. För oss i Centerpartiet är det viktigt att Hallonbergens själ bevaras. Du och alla andra människor som bor i Hallonbergen ska också i framtiden få vara med och utveckla din stadsdel. Därför vill Centerpartiet utveckla bättre digitala dialoger så att det alltid är lätt att veta vad som planeras och vilka förslag som finns.

Jag finns bara ett samtal eller mejl bort. Välkommen att kontakta mig med dina förslag för att göra Hallonbergen ännu bättre!

Stefan Bergström

Förstanamn för Centerpartiet i kommunalvalet och landstingsvalet

stefan.bergstrom@sundbyberg.se