Fredrick Federley är laddad för fem nya år i Bryssel

Fredrick Federley har sedan EP-valet 2014 nu under fem år varit EU-parlamentariker för Centerpartiet.

Innan dess var han riksdagsledamot under åtta år efter att också ha varit ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund (CUF) 2002 – 2007.

Blir det aldrig tråkigt med politik?

- Nej, det har aldrig varit min grej att stå vid sidan av och se på. Vi har dessutom levererat Centerpolitik på löpande band de senaste åren i Europaparlamentet och jag är inte klar än.

Under din första period i EU-parlamentet, vad är du mest stolt över?

- Jag tror att det är att jag har haft en given plats vid förhandlingsborden i de frågor som är särskilt viktiga för oss i Centerpartiet och som vi gick till val på 2014. När vi fått sitta runt borden så har vi också kunnat vara med och förbättra EU:s klimatlagstiftning, arbetet mot antibiotikaresistens och djurskyddet.

Vilka frågor kommer du att driva nästa mandatperiod?

- Jag brinner för ett grönt och liberalt Europa. Jag kommer driva frågan om värderingar, där jag tar strid för de västerländska värderingarna som nu hotas av Putin och andra populister.

- Jag vill också säkerställa att EU höjer klimat- och miljömålen och att maten på våra bord är sund och säker och kommer från djur som har det bra. För oss är sund och säker mat en självklarhet. Vi ska kunna lita på maten och vi ska kunna lita på att djuren mår bra. Vi måste helt enkelt känna oss trygga med att den mat vi och våra barn äter är säker. Därför måste vi se till att värna våra svenska bönder som ett föredöme när det gäller att ta hand om både djuren och miljön.

- I andra länder i Europa ser det helt annorlunda ut. Där är utsläppen alldeles för höga. Där far djuren illa och antibiotikaanvändningen skenar. Därför måste vi införa hårdare regler i resten av Europa och antibiotikaanvändningen måste minska. Det här är otroligt viktiga frågor och det är vad jag och Centerpartiet brinner för, säger Fredrick Federley.