Uppsala kommun bör ta kostnaden för hyra av Gavlevallen

Foto: Vadjag

Den 9 april tog Sirius emot IFK Göteborg på Studenternas i den första Allsvenska fotbollsmatchen i Uppsala på 43 år. Efter matchen var det dominerande samtalsämnet det urusla underlaget på Studenternas. Som en konsekvens av planens undermåliga kvalitet tvingas Sirius nu flytta sina hemmamatcher till Gavlevallen i Gävle. Centerpartiet menar att Uppsala kommun, i egenskap av Sirius hyresvärd, bör ta merkostnaden för detta.

- Det är beklagligt hur illa Studenternas gräsplan skötts inför den Allsvenska premiären, och rentav provocerande att det ansvariga kommunalrådet Rickard Malmström (MP) skyller på vädret. Aprilväder i april kan ju inte direkt komma som en chock för någon. Nu måste kommunen ta sitt ansvar som Sirius hyresvärd och stå för de merkostnader föreningen får för att hyra Gavlevallen, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C).

Under våren har ett nytt hyresavtal för Studenternas förhandlats fram mellan Uppsala kommun och Sirius. Avtalet som ska börja gälla från 1 juli innebär en högre hyra för Sirius eftersom det Allsvenska avancemanget innebär högre kostnader för kommunen.

- Eftersom standarden på Studenternas höjs och kommunens kostnader därmed ökar är det rimligt att hyran höjs. Men då måste kommunen naturligtvis också klara av att leva upp till sin del av avtalet. Om spisen går sönder i en hyresrätt är det upp till hyresvärden att lösa det på bästa sätt, det är inte hyresgästens ansvar att hitta en granne att hyra in sig hos kring middagstid varje dag. Vi tycker att samma princip bör gälla här, fortsätter Stefan Hanna.

I höstas försökte Rickard Malmström locka Borlängelaget Dalkurd till Uppsala. I ett pressmeddelande hävdade han då att det ”självklart” fanns utrymme för ett elitlag till i Uppsala.

- Centerpartiets ingång i karusellen kring Dalkurd var hela tiden att de anläggningar för elitfotboll som finns i Uppsala inte var tillräckliga för att på kort sikt inrymma ytterligare ett lag. Nu verkar det som att de inte ens är tillräckliga för de lag som vi redan har och som verkat länge i Uppsala, vilket naturligtvis är ett underbetyg för den rödgröna politiken, avslutar Stefan Hanna.

Centerpartiet har länge ifrågasatt att Rickard Malmström är ordförande i både idrotts- och fritidsnämnden och Sport- och rekreationsfastigheter. I den ena rollen är han beställare av arenatjänster i samarbete med Sirius, i den andra är han leverantör av arenatjänsterna. Centerpartiet tror att nämndens ordförande varit snabbare på bollen om dessa roller inte sammanblandats.

Stefan Hanna
Kommunalråd