Debatt: Ta bort DDR-konsten i carolinabacken

I en debattartikel i Uppsalatidningen uppmanar kommunalrådet Stefan Hanna (C) idag de rödgröna att ta bort DDR-konsten i Carolinabacken. Centerpartiet har drivit detta länge, och Hanna menar att det finns ytterligare skäl för detta när kulturförvaltningen nu brutit sitt samarbete med konstnären bakom.

DDR-konsten i Carolinabacken var initialt tänkt att vara en del av ett stort sammanhängande konstverk som skulle sträcka sig längs med hela paradgatan. Nu har kulturförvaltningen i Uppsala brutit samarbetet med konstnären, och konstverket längs med paradgatan är ofullbordat. Stefan Hanna menar därför att de uppförda delarna bör tas bort, och att en eller flera nya konstnärer bör få chansen att smycka Uppsala.

"I det läge som nu är, där kommunen beställt ett helt konstverk men bara fått en liten del, anser vi att det enda rimliga är att de delar av verket som uppförts plockas bort och att en ny konstnär ges chansen att utsmycka paradgatan."

Hela debattartikeln finns tillgänglig på uppsalatidningen.se.