Efter skjutningarna - Centerpartiets rättspolitiska talesperson besöker Uppsala

Under 2019 har Uppsala kommun uppmärksammats nationellt för tilltagande otrygghet och ett växande antal skjutningar och bilbränder. Centerpartiets rättspolitiska talesperson oroas av utvecklingen och besöker därför Uppsala på fredag.

Flera nationella medier har under året uppmärksammat bland annat återkommande skjutningar och bilbränder och utbredd otrygghet bland unga kvinnor. Under natten till måndagen inträffade ytterligare två skjutningar i Uppsala, varmed totalt 18 skjutningar nu ägt rum i kommunen under 2019. Efter de två senaste skjutningarna har Centerpartiets rättspolitiska talesperson Johan Hedin med kort varsel beslutat att besöka Uppsala i veckan.

- Det är en oroande utveckling som Centerpartiet tar på stort allvar och följer även från nationellt håll. Jag besöker Uppsala för att få en bättre bild av läget och inhämta värdefulla synpunkter till lagstiftningsarbetet i riksdagen. Det kräver dialog med dem som drabbas och arbetar med frågorna lokalt, säger Johan Hedin.

Johan Hedin kommer under fredagen bland annat att besöka Polisen i Uppsala och brottsutsatta näringsidkare tillsammans med Solveig Zander (C), riksdagsledamot från Uppsala län, och Jonas Petersson (C), gruppledare för Centerpartiet i Uppsala kommunfullmäktige.