Nationell satsning på trygghet och välfärd gagnar Uppsala

Centerpartiet och Liberalerna har tillsammans med regeringen kommit överens om att tillföra den kommunala och regionala välfärden 5 miljarder kronor under 2020. Samtidigt får Datainspektionen ett tillskott för att snabbare kunna handlägga ansökningar om kamerabevakning.

Centerpartiet, Liberalerna och regeringen presenterade under måndagen en miljardförstärkning av välfärden under 2020. Sveriges kommuner får dela på 3,5 miljarder kronor och regionerna får dela på 1,5 miljarder kronor. För Uppsalas räkning innebär januaripartiernas överenskommelse ett tillskott till välfärden på cirka 75 miljoner kronor.

- Vi gör den här satsningen för att välfärden behöver mer pengar i hela landet. En viktig punkt för oss i Centerpartiet är att det här är generella statsbidrag som inte öronmärkts för något utpekat ändamål. Det gör att de lokala beslutsfattarna som känner verksamheten bäst kan sätta in resurserna där de behövs mest, säger riksdagsledamoten Solveig Zander (C).

Dessutom presenterades en trygghetssatsning på 750 miljoner kronor. Band annat ges Datainspektionen extra pengar för att kunna korta handläggningstiderna av ansökningar om kameraövervakning. Även Domstolsväsendet, Säkerhetspolisen och Kriminalvården hör till de myndigheter som får ta del av pengarna.

- Datainspektionens långa handläggningstider har drabbat Uppsala och våra trygghetsambitioner. Vi fick vänta i över ett år på tillstånd för att sätta upp trygghetskameror kring Stora torget. Kommunen ansökte nyligen om tillstånd för ytterligare kameror på Dragarbrunnsgatan och runt resecentrum. Med det här tillskottet kommer vi inte behöva vänta lika länge den här gången, säger Centerpartiets gruppledare Jonas Petersson (C).