Förnominering inför riksdags- och regionvalet öppen!

Förnominering inför riksdags- och regionvalet är nu öppen!

Vill du kandidera för Centerpartiet i riksdags- och/eller regionvalet 2022? Eller känner du någon som borde kandidera? Då är förnomieringen öppen nu!

Det finns tre olika sätt att nominera:

1. Mejla till vasterbotten@centerpartiet.se (skriv "Förnominering" i ämnesraden)
  2. Skicka ett brev till Centerpartiet, Skolgatan 48, 903 27 Umeå
  3. Fyll i detta formulär: Formulär förnominering riksdags- och regionvalet 2022

Förnomineringen är öppen till och med den 19 augusti 2021.

Vad innebär det att förnominera?

Förnominering är precis vad det låter som. Ett sätt att i förväg nominera namn på potentiella kandidater för Centerpartiet i valet 2022. Alla som förnomineras kommer att tillfrågas om de accepterar nomineringen och delta i en rådgivande medlemsomröstning.

Vad är en rådgivande medlemsomröstning?

Den rådgivande medlemsomröstningen är ett sätt för nomineringskommittén (som utsetts av stämman att ta fram ett förslag på valsedel/valsedlar inför riksdags- och regionvalet) att få en uppfattning om hur medlemmarna vill att valsedeln ska se ut. Alla medlemmar i centerrörelsen kommer att få möjlighet att rangordna kandidaterna, och på så sätt ge dem poäng. Tydliga instruktioner för hur det kommer att gå till skickas ut i samband med omröstningen.

Vem kan bli förnominerad?

Ett krav för att få stå med på Centerpartiets valsedel är att man är medlem i någon del av centerrörelsen, och därför självklart står bakom centerrörelsens grundläggande värderingar och politik.

I valet till Sveriges Riksdag krävs att kandidaten är svensk medborgare på valdagen. I valet till Region Västerbotten krävs att kandidaten är folkbokförd i Västerbotten på valdagen.

Kul! Vad behöver jag skriva i nomineringen?

• Namn på personen du vill nominera
  • Kontaktuppgifter (gärna en e-postadress och ett telefonnummer)
  • Du kan självklart nominera flera personer, inklusive dig själv, om du så vill.

Tips! Berätta gärna för den eller de du förnominerar att du har gjort det. Det är både roligt för den/de att höra, och de är samtidigt beredda att svara på om de tackar ja eller nej när frågan kommer i september.

Datum att ha koll på

Vad händer

- 19 aug

Förnominering till riksdag och region är öppen