Organisationen gör att ingen vet kommunens åsikt

Insändare av Mattias Larsson, gruppledare C Umeå, publicerad i VK 170215
Det har nu snart gått sju år sedan Umeå kommunfullmäktige beslutade om att vi som första kommun skulle organisera om kommunens organisation till att ha endast en förvaltning. Ett förslag som vi i Centerpartiet stödde utifrån de underlag som fanns om att det skulle skapa bättre samordning och spara pengar.

Nu säger vi lägg ner detta fullskaleexperiment i kaos! Några ekonomiska besparingar har vi inte kunnat se, och vad gäller samordningen så är den under all kritik. Jag blir ofta kontaktad med frågan vad Umeå kommun anser i ett visst ärende och blir ofta svaret skyldig för att jag inte vet. Låt mig ta två exempel:

Träffpunkten i Tavelsjö, en populär och uppskattad verksamhet som hux flux blev uppsagd, inte för att kommunen tagit ett samlat beslut utan för att Tekniska nämnden tyckte en sak och Äldrenämnden en annan. Ett än värre exempel är förskolan Visionen på Teg, ett mycket uppskattat personalkooperativ som funnits sedan -90 talet. Här har För och Grundskolenämnden givit Visionen tillstånd till att öppna fler avdelningar, samtidigt som Tekniska nämnden säger upp Visionens hyreskortrakt.

Hur skall medborgare och föräldrar kunna veta vad kommunen tycker?

Centerpartiet kräver därför att Umeå kommun snarast återgår till flera förvaltningar och lägger ner detta fullskaleexperiment som bara kostar pengar och skapar oro för medborgare, brukare och elever.

Mattias Larsson, Gruppledare (C) Umeå