Migrationsfrågor på tapeten när riksdagsledamot besökte kommunen

Johanna Jönsson, Centerpartiets talesperson i migrationsfrågor, besökte Umeå måndagen 13/11.

Centerpartiets engagemang för att möjliggöra familjeåterförening, asylrätten och att förenkla reglerna så att kommuner och frivilligsamhället gemensamt ska ha möjlighet att skapa en bra plattform för integrationsarbetet var det som stod på agendan.

Under förmiddagen var det besök i Tavelsjö där PG Olofsson, en lantbrukare med stort engagemang, tillsammans med LRF och representanter från Tavelsjö Centeravdelning berättade om sina idéer.

På eftermiddagen anordnade Centerkvinnorna i Umeå en workshop med temat, ”Vad politiken måste förstå för att möjliggöra integrationen”. Medverkande var SLU, Umeå Universitet, gode män, ensamkommande, Vän i Umeå och Svenska kyrkan. Syftet var att belysa flera perspektiv, problem och lösningar med målet att skapa en mer framåtsyftande migration och integrationspolitik.

På kvällen bjöd Centerpartiet i Umeå in till öppet möte på Umeå Folkets Hus där Johanna Jönsson gav en bild av det aktuella politiska läget i migration och integrationsfrågorna. Vilka svårigheter vi står inför, förslag på lösningar och vikten av att våga prata om de problem vi ser med integration och migration.

Johanna Jönsson

Johanna Jönsson under det öppna mötet på Umeå Folkets hus