Ny kretsstyrelse på plats

Måndag den 18 februari hölls Umekretsens årsmöte. EP-valsupptakt och val av ny styrelse stod på agendan.

Med en ny mandatperiod och många nya medlemmar var det fullsatt i på Ordenshuset under måndagskvällen. Utöver de sedvanliga årsmötesärendena var Emma Wiesner, tredjenamn på Centerpartiets valsedel till Europaparlamentet, på plats under kvällen för att tagga igång inför EP-valet och berätta om sin kampanj Ny energi till EU.

- Då 72 % av Europas energi fortfarande är fossil är det tydligt att klimatfrågan är en energifråga. För att minska koldioxidutsläppen i Europa så behövs ett tydligt energisamarbete de kommande åren, säger Emma Wiesner, som till vardags jobbar som energikonsult.

Det märktes att just energifrågan är något som ligger centerpartister varmt om hjärtat, inte minst som det kom frågor och inlägg från både nyblivna unga CUFare och partimedlemmar som varit aktiva i flera år. Lokalpolitiken i Umeå hänger samman med Europas klimatarbete, därför måste vi ta vara på chansen att samarbeta för att stärka det arbetet.

Ny styrelse
Under mötet valdes även en ny styrelse, där flera nya namn syns blan de valda. Eric Bergner (Bullmark) valdes om till kretsordförande, även Anna-Karin Sjölander (Teg), Solveig Granberg (Tavelsjö), Delia Zadius (Dragonfältet) och Fredrik Rönn (Innertavle) valdes om av stämman. Nya i styrelsen är Robert Axebro (Bullmark), Fredrik Elgh (Berghem), Steen Bärentsen (Fridhem) och Malin Forss (Centrum).