Rönn ny ordförande

​På Centerpartiet Umeås kretsstämma den 25 februari valdes Fredrik Rönn, Innertavle, till ny kretsordförande. Han efterträdde Eric Bergner, Bullmark, efter sjutton år på posten.

Det var en enig kretsstämma som valde Fredrik Rönn till ny ordförande för Centerpartiet Umeå. Rönn har suttit i kretsstyrelsen sedan 2011, och är väldigt glad att ha fått stämmans förtroende.

- Det känns såklart både spännande och roligt att ha fått förtroendet att ta vid och leda Centerpartiet i Umeå framåt, säger Fredrik Rönn.

Som ny ordförande vill Fredrik Rönn ta vid det arbete som pågår för att bredda och få in fler yngre och kvinnor till partiet, men också fortsätta det arbete som påbörjats med en bredare bas för medlemmar att stå på.

- Vi har exempelvis precis sjösatt en arbetsgrupp som består av både våra förtroendevalda i äldrenämnden och vanliga medlemmar, som ska ta fram ett brett program för Centerpartiets långsiktiga politik inom äldrefrågorna i Umeå, säger Rönn. Det känns oerhört viktigt med en politik som är förankrad i de breda medlemsleden.

Tillsammans med sig i styrelsen har Rönn de omvalda Anna-Karin Sjölander, Teg; Solveig Granberg, Tavelsjö; Robert Axebro, Bullmark och Delia Zadius, Dragonfältet. Nyvalda ledamöter är Åke Gustafsson, Berghem; Ellinor Hansson, Sävar; Ron Mahieu, Holmsund och Lars-Ove Renberg, Dragonfältet.

På efterföljande konstituerande styrelsemöte valdes Solveig Granberg till ny vice ordförande, medan Robert Axebro fortsatt fått ansvaret som kassör. Styrelsen adjungerade även in Mattias Larsson i egenskap av gruppledare, Calle Lindqvist som CUF-ordförande, Julia Algotsson som ordförande för Centerstudenter Umeå, Rune Sjöström som gruppledare för C i Umeå pastorat och Malin Gruffman som kontaktperson på Studieförbundet Vuxenskolan. Även de två anställda, Helena Samuelsson och Maja Westling, adjungerades in i egenskap av sina respektive anställningar.