Därför säger Centerpartiet nej till mikrocatering enligt Växjömodellen

- Vi förstår att det går tungt för restauranger och krögare just nu, men det finns andra alternativ för att hjälpa dem än att gå emot lagstiftaren, säger Maja Westling, vice ordförande i Miljö- och hälsoskyddsnämnden.

På gårdagens sammanträde med Miljö- och hälsoskyddsnämnden behandlades ett nämndsinitiativ från Moderaterna om att vi i Umeå ska tillåta mikrocatering enligt den modell som Växjö kommun har infört. Det förslaget röstade vi i Centerpartiet nej till. Varför gjorde vi då det? Det kan ni läsa här nedanför.

1. Vad är mikrocatering?

Mikrocatering innebär att restauranger som har ett cateringtillstånd kan leverera mat och alkoholhaltig dryck till enskilda personers hem. Precis som på restaurang är det så att den som levererar alkoholen gör ålderskontroll och nykterhetskontroll.

2. Varför säger Centerpartiet nej, det låter ju som ett bra förslag för att stötta restauranger?

Vi gör en annan bedömning av lagen än Moderaterna gör.

Lagen säger att serveringspersonal ska finnas närvarande under hela serveringstiden. Däremot finns i lagen ingen exakt beskrivning om när serveringstiden är slut, är det när maten är uppäten och drycken uppdrucken, eller är den slut så fort maten och drycken serverats den som ska äta? I exempelvis Växjö och Malmö har man gjort tolkningen att serveringstiden är slut när allt är serverat, och inte konsumerat. Det betyder att serveringspersonalen kan lämna hemmet när de hällt upp drycken.

- Självklart förstår vi att det är svårt för företagare just nu. Vi har sett det uppror som restaurangpersonal och krögare deltar i runt om i landet, och vi förstår deras känslor av uppgivenhet och ilska. Men lösningen är inte att gå emot det lagstiftaren tänkt, säger Westling.

I Umeå har vi i Centerpartiet gjort samma bedömning som kommunens handläggare, vilket är samma bedömning som samtliga Länsstyrelser i landet, regeringen samt Folkhälsomyndigheten har gjort: serveringstiden är slut när mat och dryck är konsumerad. Det skulle innebära att serveringspersonalen måste stanna i hemmet till dess att du ätit upp och druckit ur.

- Det finns såklart andra sätt att stötta Umeås restauranger och företag däremot: köp take away-mat, gärna med hemleverans så att du även stöttar de företag som kör ut den. Vill du dricka alkohol till får du dock även fortsättningsvis köpa den på Systembolaget, avslutar Westling.