Insändare: Dyrare att anställa unga är tyvärr inget skämt

Den 1 april gör den ”borgerliga” regeringen det dyrare för företag att anställa unga människor. Det är tyvärr inget skämt.

Då kommer alla företag med unga anställda i ålder 19–23 år behöva betala full arbetsgivaravgift. En skattechockhöjning på 11,69 procentenheter. För ett företag som har en ung människa anställd med 25 000 kr i lön, innebär det nästan 3 000 kr i ökade kostnader. Varje månad.

För oss i Centerpartiet är det självklart att företagens förutsättningar måste bli bättre för att kunna vända utvecklingen. Vi står fortsatt för en politik som ser till att få fler företag att växa och anställa i hela landet. Att det inte är det för regeringspartierna är anmärkningsvärt.

Det som var gemensam borgerlig politik under Alliansen – att göra det lättare för företag och billigare att anställa – rullas nu tillbaka av regeringen.

Och detta i ett läge när många företag går på knäna. Besöksnäringen och handeln finns över hela landet och är otroligt viktiga i att se till att det går att leva, bo och jobba både i stan och på landsbygden. När butiker, restauranger och caféer stänger och skyltfönster blir mörka och tomma. Då slocknar ytterligare en del av livslusten.

Maja Westling, Centerpartiet Umeå