Helhet

Klimat, miljö, landsbygd och samhällsbyggnad

En sammanhållen kommun som växer hållbart

Vi vill att hela Västerås ska leva. Det ska vara möjligt att bo, leva och verka enkelt, tryggt och hållbart i kommunens alla delar. Alla ska kunna resa hållbart till, från och inom hela kommunen. Och oavsett om du bor på landsbygden eller i stan ska du ha tillgång till bostäder, service, äldreomsorg och skola av hög kvalitet.

Infrastruktur och trafik

I framtidens Västerås rör sig barn och vuxna, varor och information snabbt, tryggt och tillgängligt, till, från och inom hela kommunen. Alla transportslag, på mark, räls, vatten och luft, samverkar digitalt i ett smidigt flöde. Det är enkelt att göra medvetna val samtidigt som lokal och hållbar energi nyttjas till alla transporter.

Vi vill se ett Västerås där alla transporter sker med förnyelsebara bränslen. Hållbara transportlösningar är en förutsättning för att klara klimatutmaningarna. Västerås har en enorm potential eftersom vi har alla fyra transportslag: väg, järnväg, flygplats och Nordens största insjöhamn. Vi vill underlätta för företag och människor att välja rätt transportslag för rätt typ av resa. Genom lösningar där alla olika resealternativ är digitalt sammankopplade ska det vara enkelt att välja utifrån hållbarhet, ekonomi och tid. För att lyckas ställa om behöver produktionen av biodrivmedel, grön el och vätgas öka. Inhemsk och lokal produktion av bränsle och el gör oss mindre sårbara i tider av kris eller krig.

Vi vill se en kommunal plan för solceller på alla fastigheter där det är möjligt. I framtidens Västerås finns en stor solcellspark med energilager vid flygplatsen, som försörjer elflyg, elfordon och en hamn för drönartransporter.

Alla västeråsare ska ha bra internetuppkoppling. Vi vill att ny digital teknik ska testas och användas medvetet och systematiskt och med högt säkerhetstänk. Näringsliv och universitet ska bjudas in att vara med och utveckla digitala testbäddar för offentlig verksamhet.

Västerås nya resecentrum ska vara en plats där olika transportsätt samspelar. Det ska vara enkelt att byta transportmedel utifrån typ av resa. Vi vill stimulera utvecklingen av ny teknik och möjliggöra smarta transportlösningar som exempelvis självkörande kollektivtrafik och smidig delningsekonomi för fordon som exempelvis framväxten av elbilspooler. Det ska finnas en väl utbyggd infrastruktur för elbilsladdning och tankstation för vätgas och biogas tillgänglig för både bilar och tunga transporter.

Större och tyngre lastbilar ger mer effektiva transporter, men belastar vägnätet hårdare. Därför vill vi arbeta för att fler vägar BK 4-säkras, för bättre bärighet.

Vi vill se en förändring där pengarna som idag används till upphandlad skolskjuts på landsbygden så långt som möjligt istället används till mer kollektivtrafik genom nya sträckningar som täcker in hela kommunen. Det gör att elever lättare kan välja den skola man önskar, samtidigt som fler som bor på landsbygden kan välja att åka kollektivt. Det kommer ställa krav på bättre och tryggare hållplatser, men i slutändan tror vi att det är en lösning som gynnar både elever, invånare på landsbygden och klimatet. Trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter vid de större vägarna, som exempelvis Rv 56, måste bli bättre. Vivill ha mer anropsstyrd trafik och öka samordningen över kommungränserna med kombinerade buss/tågresor.

Idag utgår alla busslinjer från centralstationen. För att ta sig från en del av kommunen till en annan så måste man in till centrum för att byta buss. Det gör att resan kan bli onödigt lång. Det vill vi ändra på. Genom att lägga en ny tvärgående bussförbindelse, som trafikerar mellan bostadsområden och flera stora arbetsplatser från Viksäng – Finnslätten – Erikslund – Hacksta, kortas restiden och vi avlastar trafiken in mot centrum. Den tvärgående linjen ska synkroniseras med busslinjer som går in mot centrum och ut mot övriga kommundelar.. Vi vill också arbeta för en kollektivtrafikringlinje Västerås – Skultuna – Tillberga.

För att underlätta för fler att nyttja kollektivtrafiken är det viktigt att hålla så låga taxor
som möjligt. Vi vill återinföra möjligheten till biljett med 3-timmarsövergång. Vi vill också undersöka möjligheten till ”hop on-hop off” bussar i centrum som kan underlätta för personer som har svårt att gå längre sträckor.

För vissa personer är färdtjänsten den enda möjligheten att resa kollektivt. Vi vill att taxan för färdtjänst ska harmoniseras med taxan för kollektivtrafik. Vi vill hitta permanenta lösningar där människor i Västerås som finns i asylprocess eller inom massflyktsdirektivet kan få åka kostnadsfritt på bussen, liksom föräldrar med barn i barnvagn och utreda möjligheten till avgiftsfri kollektivtrafik för alla.

Vi vill utveckla båttrafiken till att bli förnyelsebar och fossilfri och en del av kollektivtrafiken. Där man kan välja att ta båten eller bussen från exempelvis Gäddeholm, Fullerö och att kunna bo på våra öar. Fler kan komma ut och njuta av Mälaren, öarna och badplatserna. Vi vill att det ska finnas enbart förnyelsebara bränslen och laddinfrastrukturi alla fritidsbåtshamnar i Västerås till 2030.

Västerås har stora möjligheter att utveckla godstransporter på ett hållbart sätt. Genom att nyttja de inre vattenvägarna kan lastfartyg ersätta godstransporter motsvarande minst 1000 lastbilar i veckan. Det är bra för klimatet och frigör kapacitet på väg- och järnvägsnätet. Idag missgynnas sjöfarten i förhållande till kostnaden för transport på väg och järnväg. För att sjöfarten ska vara konkurrenskraftig måste farledsavgifterna sänkas. En ny Hjulstabro måste byggas så snart som möjligt för att större fartyg ska kunna trafikera Mälaren. Vi vill att Västerås hamn ska vara fossilfri och förnyelsebar till 2030.

Västerås nya Resecentrum och Mälarporten kommer bli en helt ny stadsdel och vara Västerås välkomnande entré när man reser hit. Resecentrum utformas på ett sätt som knyter ihop centrum med Mälaren på ett öppet, grönt och tillgängligt sätt. Vi måste få till ett tågstopp på Finnslätten, behålla och utveckla tågstopp i Dingtuna och åter öppna möjligheten för tågstopp i Tillberga. Ett tågstopp på Finnslätten skulle utöver resor till och från Stockholm även på längre sikt kunna ge möjlighet till smart arbetspendling i länet.

Vi vill driva på aktivt för att förverkliga att det ska gå att resa mellan Oslo och Stockholm på under tre timmar där Västerås blir ett viktigt stopp. Västerås är en kommun som växer. Därför vill vi tänka framåtsyftande i framtidens resemönster och ta fram en strategi för framtida spårvägar eller BRT-lösningar på lämpliga sträckor.

Centerpartiet var pådrivande för att Västerås flygplats ska vara kvar och utvecklas. Nu finns ett stabilt delägarskap mellan kommunen och regionen. Det ger förutsättningar för en stabilitet i utvecklingen till en hållbar flygplats med förutsättning för forskning och utveckling inom fossilfritt flyg och autonoma flygplatser, utbyggnad av solceller bredvid landningsbanan och laddinfrastruktur. För oss är det självklart att Västerås flygplats också ska vara en beredskapsflygplats och vi vill att kommunen ska jobba aktivt tillsammans med regionen och länsstyrelsen för att trycka på regeringen i frågan.

Vår vision är att Västerås är Mälardalens centrala hubb för regionala fossilfria och förnyelsebara flygtransporter med många destinationer. På flygplatsen kan man tanka och ladda med olika typer av hållbara drivmedel. Västerås flygplats kan bli en testbädd för ny teknik inom hållbar luftfart.

Västerås är norra Europas största utbildningscentrum för flyg, en attraktiv hemmabas för flygsporten och en lättillgänglig infrastruktur för beredskap för sjukvård och i tider av kris eller krig.

Västerås verkar för att det ska finnas en drönarinfrastruktur som används av det lokala näringslivet och det offentliga för snabba och hållbara transporter av både människor och varor.

Det ska vara lätt att ta sig runt i kommunen på cykel. Därför behöver vi bygga ut cykelvägnätet både i tätorten och på landsbygden. Cykelvägen till Tidö-Lindö och Tortuna måste byggas under mandatperioden. Därefter behöver cykelvägen fortsätta från Tortuna till Kärsta och Orresta. Vi behöver också förbättra resmöjligheter med cykelväg mellan Hökåsen och Bjurhovda och mellan Irsta och Finnslätten. Vi behöver ta fram en planering för lämpliga sträckor för separata snabbcykelstråk.

Centerpartiet vill:

  • förverkliga tågstoppet på Finnslätten för att underlätta tågpendling mellan Stockholm och Västerås
  • ersätta den upphandlade skolskjutsen så långt som möjligt med kollektivtrafik genom nya sträckningar som täcker in hela kommunen
  • förbättra kollektivtrafiken genom en ny tvärgående bussförbindelse t ex Viksäng – Finnslätten – Erikslund – Hacksta
  • arbeta för att hålla så låga biljettpriser som möjligt i kollektivtrafiken, återinföra bussbiljett med 3-timmars övergång, att taxan för färdtjänst harmoniseras med busstaxan och att personer i asylprocess eller som har uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet kan erbjudas kostnadsfria resor med kollektivtrafiken
  • ta fram en långsiktig sammanhållen trafikplan för alla transportslag
  • verka för att bokning och betalning av de olika transportslagen är sammankopplad och användarvänlig
  • arbeta för att sjöfarten får rättvisa villkor och att en ny Hjulstabro blir verklighet
  • att kommunen fortsätter investera i hållbara mobilitetslösningar där människor och varor
    transporteras på det mest klimatsmarta sättet
  • verka för att Västerås flygplats blir en testbädd för utveckling av klimatsmart flyg och autonoma flygplatser
  • arbeta aktivt för att Västerås flygplats blir en beredskapsflygplats
  • färdigställa cykelvägarna till Tidö-Lindö och Tortuna snarast och fortsätta bygga ut cykelvägar på landsbygden
  • ta fram en plan för snabbcykelstråk
  • underlätta för cykel som färdmedel i all stadsplanering
  • omgående låta CSN-berättigade studenter resa till rabatterat pris inom kollektivtrafiken
  • låta personer med barn i barnvagn resa avgiftsfritt inom kollektivtrafiken
  • utreda möjligheten till en avgiftsfri kollektivtrafik
  • arbeta för att vägar BK4 säkras för bättre bärighet som möjliggör tyngre och färre transporter
  • verka för en spårbunden eller BRT ringlinje runt Västerås med anslutning till tågstopp för enklare pendling i framtiden
  • att kommunen i samarbete med Trafikverket, med utgångspunkt från barnkonventionen, gör Rv 56/665 säker för oskyddade trafikanter, barn, boende och pendlare som dagligen måste korsa vägen
  • utreda möjligheten att införa Hop on-Hop off-bussar i centrala Västerås
  • arbeta för en kollektivtrafikringlinje Västerås – Skultuna – Tillberga
  • att tågen stannar i Tillberga och Dingtuna, samt utbyggd kollektivtrafik på landsbygderna i hela kommunen.
Klimat och miljö

Den globala uppvärmningen är en av vår tids största ödesfrågor. Världens utsläpp måste minska i mycket högre takt. FN:s klimatpanel IPCC har kommit fram till att “Vi behöver genomgripande förändringar på alla nivåer. Vi behöver omdefiniera vårt sätt att leva och konsumera.” Vi håller med.

Nu handlar det inte om en omställning, utan snarare om en transformation, en omvandling. Vårt samhälle kommer att se helt annorlunda ut om 50 år. Oavsett om vi gör något åt klimatkrisen eller inte. Antingen tar vi kommandot och styr, eller så låter vi klimatkrisen accelerera och tvinga fram en väsentligt jobbigare och dyrare transformation.

Västerås kan göra mer när det gäller klimatarbetet. Vi behöver öka ambitionsnivån för att ställa om till förnybart. Därför vill vi att kommunen tar initiativ till en samverkansgrupp med näringslivet för att minska koldioxidutsläppen. Genom att anta en CO2-budget för kommunens yta med en handlingsplan av åtgärder kan vi åstadkomma nödvändiga minskningar av kommunens egna utsläpp. Genom samverkan med näringslivet kan det vara möjligt att utveckla teknik för att fånga in och lagra koldioxid.

Vi måste öka takten för att fasa ut engångsplast och produkter av onödig fossil plast. Genom att använda fler cirkulära system minskar mängden sopor och nedskräpning i vår miljö.

Vi vill att Västerås stad ska söka medlemskap i Viable Cities och delta i samarbetet mellan Sveriges främsta städer när det gäller omställningen till klimatneutrala och hållbara städer och delta aktivt i Miljö-och klimatrådet för att ta fram en handlingsplan med åtgärder för att åstadkomma reducering av utsläpp i hela kommunen.

Livsmedelsstrategin är viktig för att klara livsmedelsförsörjningen och miljö- och klimatmålen. Västerås har alla möjligheter att öka produktionen av livsmedel och grön energi, men det krävs en förståelse i hela den kommunala organisationen för att livsmedelsstrategin ska kunna förverkligas. Det gäller bland annat värnandet om den produktiva jordbruksmarken.

Kommunen är en stor inköpare av livsmedel. Vi vill att kommunen så långt det är möjligt ska köpa in svenskt och lokalproducerat. Om man inte handlar lokalt i fredstid är det inte säkert att det finns mat i tider av kris eller krig. Därför vill vi att upphandlingen ska möjliggöra även för mindre leverantörer att kunna leverera livsmedel även om det bara är mindre leveranser och under delar av året. Genom att införa en samordnad varudistribution blir det möjligt, samtidigt som transporterna kan minimeras och effektiviseras när livsmedel och andra förnödenheter transporteras klimatsmart och samordnat till kommunala verksamheter.

Vi ska ställa samma krav på den mat som köps in som ställs på svenska producenter. Svenska livsmedel är klimatsmarta. Därför vill vi att prioriteringen vid inköp av mat ska ändras till att i första hand handla svenskproducerade livsmedel. Västerås stad skall fortsätta arbeta för att reducera matsvinnet ytterligare i de kommunala verksamheterna.

Vi vill att kommunen ska ta fram en målsättning för nyinstallation av solceller på befintliga kommunala byggnader och enbart använda och handla upp tjänstefordon, arbetsredskap och maskiner som drivs med förnybara bränslen.

Västerås ska bidra till den biologiska mångfalden genom att arbeta aktivt med ekosystemtjänster och grönstrukturplanen. Hårdgjorda ytor blandas upp med insektshotell, ängsmark, träd som skuggar, gröna tak och dammar även centralt i Västerås. Ett annat exempel är att inga rondeller beläggs med konstgräs.

Västerås ska ha en uppdaterad handlingsplan för renare vatten i Mälaren och övriga vattendrag. För att minska övergödningen till Mälaren ska Västerås stad fortsätta jobba aktivt med markägare för att anlägga fler fosfordammar. Utsläppen kan minska bland annat genom användandet av avjoniserat vatten för tvättmaskiner vid nybyggnationoch att fortsätta arbetet för att minska användandet av olagliga båtbottenfärger.

Vi vill ta fram en handlingsplan för mer effektiv energiförbrukning och en plan för transformation av de befintliga energikällorna inom stadens olika anläggningar som exempelvis idrottshallar, skolor, äldreboenden och särskilda boenden.

Centerpartiet vill:

  • ta fram en netto CO2-budget för kommunens yta och invånarnas samlade konsumtion i samverkan med berörda aktörer
  • öka ambitionen i klimatarbetet genom att sluta använda onödig engångsplast och icke nödvändig fossil plast
  • att kommunen tar fram en målsättning för installation av solceller på befintliga och nya kommunala byggnader
  • att Västerås stad ansöker om medlemskap i Viable Cities
  • att kriterierna för prioriteringen vid inköp av mat ska ändras till att i första hand handla svenskproducerade livsmedel
  • fortsätta arbeta med att minska matsvinnet i kommunala verksamheter
  • uppdatera handlingsplanen för renare vatten
  • att kommunen har en målsättning att enbart upphandla tjänstefordon, arbetsfordon och maskiner som drivs av förnybart bränsle
  • förverkliga livsmedelsstrategin och införa samordnad varudistribution
  • att Mälarenergi undersöker möjligheten att jobba med Bio-CCS eller motsvarande teknik för inlagring av koldioxid
  • utreda mätbara nyckeltal på kommunal verksamhetsnivå som årligen utvärderas i en hållbarhetsredovisning kopplad till Agenda 2030-målen
  • att rondeller inte beläggs med konstgräs.
Landsbygd

Hela Västerås ska växa och utvecklas. Människor ska ha likvärdiga förutsättningar att leva och förverkliga sina drömmar oavsett var man bor i kommunen. Då behövs kollektivtrafik, cykelvägar, förskolor, skolor, äldreboenden och ett aktivt föreningsliv även på landsbygden. Det naturliga kretsloppet och fotosyntesens magi är grunden för livet på jorden. Landsbygden och de gröna näringarna är avgörande för att vi ska klara klimatutmaningarna och livsmedelsförsörjningen.

Västerås bördiga jordbruks- och skogsmark har fantastiska förutsättningar att producera mer sund och säker mat, hållbara produkter och grön energi. Betande djur bidrar till öppna landskap och biologisk mångfald. Gödseln från djur och hushållens bruna avfallspåsar rötas till biogas för drivmedel och återförs som näring till åkrarna för nästa gröda.

Livsmedelsstrategin handlar att öka den lokala livsmedelsproduktionen, använda mer viltkött, stimulera den lokala besöksnäringen inom mat och mathantverk och att det ska finnas lokal mat vid kriser av olika slag. Västerås har kommit en bit på väg men behöver göra mer för att nå längre. Det kan innebära allt från att inte bygga på produktiv jordbruksmark, mer ängsmark och mer träd och grönska och insektshotell som gynnar bin och andra pollinerande insekter, både på landsbygden och i tätorten.

Det är viktigt att stötta utvecklingen av besöksnäringen inom mathantverk, till exempel genom gårdsförsäljning från mindre bryggerier och dryckesproducenter. Vi vill att kommunen så långt det är möjligt ska köpa in svenskt och lokalproducerat. Svenska livsmedel är klimatsmarta. Vi ska ställa samma krav på den mat som köps in som ställs på svenska producenter. Därför vill vi att prioriteringen vid inköp av mat ska ändras till att i första hand handla svenskproducerade livsmedel.

Om man inte handlar lokalt i fredstid är det inte säkert att det finns mat i tider av kris eller krig. Därför vill vi att upphandlingen ska möjliggöra för mindre leverantörer att kunna leverera livsmedel även om det bara är mindre leveranser och under delar av året. Genom att införa en samordnad varudistribution blir det möjligt, samtidigt som transporterna kan minimeras och effektiviseras när livsmedel och andra förnödenheter transporteras klimatsmart och samordnat till kommunala verksamheter.

Landsbygden är viktig för hela kommunen. Därför vill vi tillskapa en landsbygdsenhet med ett tydligt fokus på landsbygdens förutsättningar och värden, så att de inte glöms bort. Kommunen måste också ta en mer aktiv del av Leader-arbetet inom Leader Mälardalen och andra nätverk. Genom Leader går det att jobba mer aktivt med landsbygdsutveckling tillsammans med näringslivet och ideella organisationerna på landsbygden och i de mindre orterna.

Många vill bo och leva på landsbygden och i de mindre orterna. Därför måste vi aktivt stimulera och underlätta byggnation i hela kommunen och att det ska vara möjligt att koppla upp sig på vatten- och avloppsnätet liksom tillgång till bredband.

Stöden till samlingslokaler är förutsättningen för ett levande förenings- och kulturliv i hela kommunen. Bygdegårdarna drivs ideellt av bygdens invånare. Bygdegårdarna är också viktiga samlingspunkter i totalförsvaret. Det är viktigt att fortsätta ge ett årligt driftsbidrag till bygdegårdar och andra samlingslokaler och att kommunen bidrar ekonomiskt för sin andel när bygdegårdarna söker medel via Boverket för nödvändiga renoveringar.

Det ska vara enkelt att cykla och resa kollektivt även på landsbygden och i de mindre orterna. Det gäller både med buss och tåg. Genom att de resurser som läggs på upphandlad skolskjuts så långt som möjligt ersätts med mer kollektivtrafik på nya linjesträckningar som täcker in hela kommunen och mer anropsstyrd trafik kan fler välja att åka kollektivt.

Centerpartiet vill:

  • att Västerås stad jobbar aktivt med livsmedelsstrategin och för att stimulera en ökad lokal produktion av livsmedel, biogas och grön energi
  • att kriterierna för prioriteringen vid inköp av mat ska ändras till att i första hand handla svenskproducerade livsmedel och underlätta upphandlingen av lokala leverantörer genom samordnad varudistribution
  • värna den produktiva åkermarken
  • ta fram en strategi för att fler fastigheter frivilligt kan ansluta till vatten-och avloppsnätet
  • fortsätta bygga ut bredband i hela kommunen
  • att Västerås stad jobbar aktivt med landsbygdsutveckling bland annat genom Leader
  • utveckla besöksnäringen bland annat med gårdsförsäljning
  • landsbygdssäkra kommunala beslut
  • förstärka landsbygdskompetensen inom stadens förvaltningar samt införa en landsbygdsenhet
  • att Västerås stad låter bygdegårdarna ingå i mötesplatsarbetet för äldre
  • att tågen stannar i Tillberga och Dingtuna samt utbyggd kollektivtrafik på landsbygderna i hela kommunen genom mer anropsstyrd trafik och att skolskjutsen så långt som möjligt ersätts med kollektivtrafik på nya linjesträckningar som täcker in hela kommunen
  • bygga en gång- och cykelväg till Tortuna och färdigställa gång- och cykelvägen till Tidö-Lindö under mandatperioden.
Näringsliv

Västerås är en kommun som växer och utvecklas starkt. Vi har gått från en bruksort till en universitets- och teknikstad. Människor vill bo, leva, studera, arbeta och driva företag i hela kommunen. De flesta nya jobben skapas av företag, särskilt småföretagen. Det ska vara enkelt att växa och anställa. Det är avgörande för att förbättra integrationen och ge människor chans till arbete. Därför är det viktigt att Västerås har en effektiv och serviceinriktad kommunal organisation, låg kommunalskatt och låga kommunala avgifter.

Företagen är grunden i vår välfärd. Det är företagen som gör att hjulen rullar och ger skattepengar som bekostar skola och äldreomsorg, cykelvägar och idrottsplatser, bussar och ett rikt förenings- och kulturliv. Små och stora företag som drivs av människor med idéer och vilja att utveckla hela Västerås. Som ger människor ett jobb att gå till och en privatekonomi där man kan vara fri och styra över sitt liv. Där barn kan växa upp i familjer med föräldrar som går till jobbet.

Jobb skapar tillväxt. Vi ser inte tillväxt som ett miljöhot utan som en möjlighet till utveckling och fler gröna jobb. Att hitta rätt kompetens är en förutsättning för att företag kan växa och utvecklas. Då krävs det bra förskolor och skolor, kollektivtrafik och infrastruktur som gör det lätt att bo, arbeta och resa såväl inom som till och från Västerås. Bredband i hela kommunen är en förutsättning för utveckling.

För oss i Centerpartiet är det viktigt att kommunen bidrar till ett bra företagsklimat med hög service, säker handläggning, digitala lösningar och ett coachande ledarskap som bygger på ständiga förbättringar i kontakterna med både små, medelstora och stora företag. Det ska vara lätt att hitta och lätt att göra rätt.

Vi vill fortsätta underlätta för företag och idéer att födas och växa och jobba tillsammans med företagen för att klara kompetensförsörjningen. Vi ska inte bygga på produktiv jordbruksmark, men då måste vi möta företagens behov på andra sätt. Kommunen behöver köpa in eller förmedla mer verksamhetsmark för företagsetableringar och ta fram tydliga visioner för olika typer av verksamhetsområden för att attrahera företagsetableringar.

Vi måste använda den befintliga och möjliga industrimarken smartare och samarbeta med andra kommuner så hela regionen kan växa. Företagsetableringar i våra grannkommuner är positivt för företagandet i Västerås.

Västerås driver utveckling och innovation både lokalt och globalt. Finnslätten är ett ledande kraftfält för utveckling av automation, transport, digitalisering och energilösningar som kommer innebära en kraftig utveckling av arbetsplatser. Forskning och utveckling mellan Mälardalens universitet och andra lärosäten och företag, bidrar till hållbara lösningar och nya möjligheter att klara klimatutmaningarna.

För Centerpartiet är det självklart att det måste till ett tågstopp på Finnslätten. Inte bara för några stopp till och från Stockholm på morgon och kväll. Ett tågstopp ger också möjlighet till smart arbetspendling i länet.

Vi vill också förbättra bussförbindelserna mellan bostadsområden och stora arbetsplatser med en tvärgående buss som trafikerar en sträcka mellan Viksäng via Finnslätten och Erikslund till Hacksta. I framtiden finns förutsättningar att hitta spårbundna lösningar på lämpliga sträckor och separata snabbcykelvägar.

Västerås håller på att utvecklas till ett livsmedelskluster på Hacksta. Vi ser fler och fler företag inom livsmedelsbranschen som etablerar sig i Västerås. Vi vill förverkliga livsmedelsstrategin lokalt, vilket innebär ökad lokal livsmedelsproduktion, mer viltmat, krismat och ökad satsning på matturism. Kommunen behöver också jobba aktivt med att knyta ihop företag inom olika branscher där exempelvis spillvärme och restprodukter kan användas för produktion av livsmedel.

Maten är den del av vår beredskap. Därför är det viktigt att det fortsatt finns spannmålsmottagning i Västerås. Den bördiga åkermarken och skogen runt Västerås är viktig för att producera livsmedel och grön energi. Grödor och animalieproduktionen ger sund och säker mat samtidigt som gödseln kan rötas till biogas och sprids på åkrarna till nästa gröda = det naturliga cirkulära kretsloppet.

Betande djur håller landskapet öppet och bidrar till biologisk mångfald. Genom samordnad varudistribution kan kommunen handla livsmedel även från mindre leverantörer samtidigt som transporter till kommunens verksamheter minimeras och kan ske med krav på förnyelsebara bränslen.

Arbetsintegrerande sociala företag kan ge människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden möjlighet till arbete och egen försörjning. Kommunen kan stötta detta på olika sätt exempelvis genom social hänsyn i upphandlingar där delar av vissa varor och tjänster måste utföras av sociala företag.

Centerpartiet vill:

  • ha låg kommunalskatt och låga kommunala avgifter
  • förbättra företagsklimatet genom att kommunen erbjuder en snabb, säker och digital hantering med hög service
  • fortsätta utveckla Vision Finnslätten med tågstopp och utveckla kollektivtrafiken med tvärgående busslinjer
  • att Västerås stad jobba aktivt med livsmedelsstrategin och för att stimulera en ökad lokal produktion av mat, biogas och grön energi
  • förverkliga samordnad varudistribution med krav på transporter som drivs med förnyelsebara bränslen och upphandling även av lokala leverantörer
  • värna den produktiva åkermarken och använda den befintliga och möjliga industrimarknaden smartare
  • arbeta aktivt för att det fortfarande ska finnas spannmålsmottagning i Västerås
  • att kommunen stimulerar till fler arbetsintegrerande sociala företag bland annat genom att ta social hänsyn i upphandlingar
  • att kommunen köper in eller förmedlar mer mark för företagsetableringar
Samhällsplanering och byggnation

Alla behöver någonstans att bo. Trångboddhet och bostadsbrist finns i stora delar av Sverige, även i Västerås. Många vill bo och leva i hela kommunen. Vi har ett ansvar att bygga kommunen hållbar där människor kan förverkliga sina drömmar oavsett storlek på plånboken.

Det är viktigt att bygga bostäder och verksamhetsområden ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart. Klimatförändringarna kommer påverka hur och var vi kan bo och bygga. Vi måste bygga in ytor som klarar skyfall och träd som skuggar för att minska effekten av solens strålar, öka den biologiska mångfalden och få ner temperaturen vid värmeböljor.

För oss i Centerpartiet är det viktigt att vi bygger in trygghet i bostadsområden. Att billiga hyresbostäder varvas med egna hem, bostadsrätter, radhus, förskolor, skolor och särskilda boenden. Och att bostäder varvas med grönytor för odling, spontanidrott, parker och ytor för idrottsliv, motion och rekreation där man kan mötas över generationsgränser. Vi vill se en mångfald av små och stora aktörer på bostadsmarknaden.

Ett bra sätt att bygga in trygghet är att kombinera exempelvis förskolor med äldreboenden. Förutom att kunna samordna kök, samlingslokaler och utemiljöer, ökar tryggheten om förskolegårdarna inte lämnas obevakade under kvällar och helger utan att det finns människor i området även då förskolan eller skolan är stängd. Skolan ska vara mitt i byn. Skolor som byggs ska utformas så att de går att användas till samlingslokaler för föreningslivet på kvällar och helger och hyras enkelt till låg eller ingen kostnad.

Kommunen måste växa och utvecklas hållbart. Husen ska vara energisnåla, byggda med hållbara byggmaterial och smarta lösningar för sophantering. Men vi måste göra mer. Centerpartiet vill därför att det tas fram en lokal färdplan för klimatneutralt byggande.

Västerås stad och byggaktörer i Västeråsarbetar på flera plan för att uppnå ett klimatneutralt byggande till år 2035. Genom att ta fram en lokal färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor i nära samverkan med byggbranschen, Mälardalens universitet, och Västerås starka företagskluster inom innovation och teknik kan Västerås bli en stark förebild för klimatneutralt byggande.

Västerås har höga ambitioner att bli en hållbar och klimatsmart kommun. Genom de höga miljö- och klimatmålen i bland annat Västerås stads Hållbarhetsprogram och Översiktsplan för Västerås finns en tydlig grund att stå på. Det klimatneutrala byggandet är ett sätt att få ner utsläppen av växthusgaser och minska vår påverkan på klimatet genom att organisera och planera klimatsmart och använda produkter med så lite klimatpåverkan som möjligt. En träbyggnadsstrategi kan vara en del i det arbetet

Vi vill att Västerås stad ska ha som målsättning att stegvis öka sin klimateffektivitet inom organisationen i samband med upphandling, planering och byggande för att bli klimatneutrala år 2035.

Det är viktigt att värna den produktiva jordbruksmarken. Vi vill erbjuda fler västeråsare att kunna odla i staden, från odlingslådan till större arealer på ledig mark som lämpar sig för större odlingar i kollektiv eller kommersiellt. Vi kallar det stadsbruk Västerås och har hämtat inspiration från stadsbruk Göteborg. Vi vill också se till att varje detaljplan ska innehålla möjligheter till odlingslotter.

Tack vare Centerpartiet finns nu tre åretruntplatser som tillåter “husbåtar” så kallade fritidsfartyg för boende. För att få en levande och tryggare Mälarstad vill vi fortsätta att utveckla den möjligheten till fler platser i Västerås.

Ett sätt att utveckla kommunen hållbart är att planera för kommunalt vatten, avlopp, bredband och laddinfrastruktur i hela kommunen. En landsbygdssatsning driver hela kommunen framåt. Enligt Post- och telestyrelsen bredbandskarta saknar 44 % av hushållen utanför tätorten snabbt bredband. Vi vill ta fram en handlingsplan för att se till att hela kommunen har snabbt bredband.

Universitetsstaden Västerås behöver fler studentbostäder och ett attraktivt campus. Västerås ska ha tillräckligt med studentbostäder för att kunna behålla dagens bostadsgaranti. Bostadsfrågan får inte vara ett hinder för att Västerås ska växa som universitetsstad.

Kommunen behöver köpa in mer verksamhetsmark för företagsetableringar och ta fram tydliga visioner för olika typer av verksamhetsområden för att attrahera företagsetableringar.

Vi vill sänka hastigheten till 30 km/h på fler områden där gång- och cykeltrafiken lämnas företräde. Fortsätt utveckla stads- och kommundelscentra som exempelvis Bäckby torg. Ge arkitekturen större utrymme vid nybyggnation.

Barnen måste få ta plats i samhället. Vi vill att samtliga lekplatser ska besiktas varje år och åtgärdas vid behov. Vi vill titta på lösningar där det ska gå att “adoptera” en lekplats och ansvara för skötsel och underhåll.

För att minska vår sårbarhet och klara klimatutmaningarna måste vi jobba aktivt med att öka tillgången till förnyelsebar och miljövänlig energi. Därför vill vi stimulera att det byggs solceller på alla fastigheter som är möjliga och ta fram mark som är möjlig för vindkraft. Vi vill också uppmuntra att man bygger in cirkulära system, bland annat genom att göra det möjligt för företag att återföra spillvärme i fjärrvärmesystemet.

Västerås centrala delar är attraktiva områden med ett högt värde. Dessa behöver utnyttjas optimalt. För att få ett levande centrum bör de främst användas för boende och kommersiell verksamhet.

Stads- och bostadsplaneringen måste gå hand i hand. Det ska vara enkelt och smidigt att välja kollektivtrafik och cykel. Den framtida utvecklingen av stadens centrala delar behöver anpassas till att egen bil inte måste vara en nödvändighet. Cykelbanor så väl som kollektivtrafiken behöver byggas ut. Det skall vara enkelt att resa kollektivt, med täta avgångar och nära till hållplatser. Det ska även vara enkelt att med cykeln på bussen när man behöver det.

Kommunen måstebygga fler belysta cykelvägar för att öka säkerheten för cyklister. Det behövs fler och säkrare cykelparkeringar vid resecentrum, arbetsplatser och andra mål för resande med cykel.

Kommunens vägar är i behov av underhåll och reparation. Broar och vägtrummor behöver rustas för att klara kommande belastning.

Den digitala utvecklingen tillåter att fler kan jobba hemifrån. Vi behöver därför bygga ut fibernätet till att omfatta hela kommunen så att arbetsplatser, bostäder och all kommunal verksamhet har bredband. Med de nya förutsättningarna som följer av arbete hemifrån så krävs det att människor har tillgång till kommunal service och tjänster även på landsbygden. Vi vill att de kommunala bolagen ska bidra till hållbar utveckling. Vi kommer därför arbeta för att det i ägardirektiven ska det finnas gemensamma och mätbara mål för hållbarhetsarbetet. Vi vill att kommunala bolag som hanterar samhällsviktig infrastruktur ska fortsätta vara i kommunal ägo.

Centerpartiet vill:

  • planera för ökad biologisk mångfald och ekosystemtjänster, inget konstgräs i rondeller
  • sänka hastigheten till 30 km/hpå fler områden där gång- och cykeltrafiken lämnas företräde
  • fortsätta utveckla fler platser för fritidsfartyg för boende
  • ta fram en handlingsplan för bredband, kommunalt vatten och avlopp och laddinfrastruktur i hela kommunen
  • planera in ytor för spontanidrott och odlingslotter i bostadsområden
  • samordna samhällsfastigheter, exempelvis förskolor och äldreboende
  • att samtliga lekplatser i hela kommunen besiktas varje år
  • ta fram en lokal färdplan för klimatneutralt byggande i Västerås med inspiration från Malmömodellen
  • stärka jämställdhetsintegreringen i samhällsplaneringen och den fysiska stadsplaneringen
  • att Västerås ska vara känd som den mest tillgängliga kommunen i landet
  • värna produktiv åkermark
  • utveckla kommun- och stadsdelscentra som exempelvis Bäckby torg
  • att ägardirektiven i Västerås kommunala bolag återspeglar gemensamma mål i hållbarhetsarbetet
  • att kommunala bolag som hanterar samhällsviktig infrastruktur ska fortsätta vara i kommunal ägo
  • öka självförsörjningsgraden genom att utveckla stadsnära odling i bostadsområden och på ledig mark, kommersiellt eller i kollektiv.
Skultuna

Skultuna kommundelsnämnd innefattar orterna Skultuna, Haraker och Romfartuna och motsvarar en fjärdedel av Västerås kommuns yta. Skultuna är som en liten kommun i kommunen och ansvarar för förskola, skola, äldreboende, fritidsklubb, fritidsgård och skötseln av idrottsplatser, motionsspår, Skultunabadet med mera.

Det sker mycket positivt i Skultuna! Skultuna kommundelsnämnd har blivit en förebild för hur övriga kommunen kan arbeta över verksamhetsgränser för att erbjuda sommarjobb till unga. Genom Skultuna 4ever finns ett strategiskt arbetssätt för att låta barn och unga få inflytande och samtidigt känna stolthet för sin ort med fokus att höja kunskapsresultaten i skolan.

Planeringen för upprustning och nybyggnation av Persboskolan ligger i startgroparna och måste färdigställas. Förskolan och skolan i Romfartuna är väldigt trångbodd och nya permanenta lokaler måste färdigställas inom kort för att alla ska få plats. Skultunabadet är mycket uppskattat och livligt använt under sommarhalvåret. Badet behöver renoveras för att fortsätta kunna ta emot barn, familjer och fortsatt kunna vara den samlingspunkt för verksamheter och Skultunabor som den är idag.

Centerpartiet vill:

  • färdigställa Persboskolans utbyggnad och ombyggnad
  • färdigställa Romfartuna förskola och skola
  • renovera Skultunabadet under mandatperioden.

Talespersoner

Monica Stolpe-Nordin
monica.stolpe.nordin@vasteras.se

David Sundén
david.g.sunden@gmail.com

Bli medlem i Centerpartiet

Om alla som röstar på Centerpartiet rekryterar en person till, får vi dubbelt så mycket att säga till om i svensk politik. Om vi hjälps åt behövs det inte mycket för att öka vårt inflytande med 100 procent.