Västra Götaland möttes inför partistämman i Karlstad

Den 26 september öppnar Centerpartiets partistämma i Karlstad och under lördagen träffades de västsvenska ombuden för stämmogenomgång.

- Det är första gången vi bjuder in samtliga av de Västsvenska ombuden över distriktsgränserna för gemensam genomgång av handlingarna, säger Väststyrelsens ordförande Gunilla Druve Jansson.

Det var drygt 80 personer på plats på Quality Hotel i Vänersborg, för att prata om hur partiets politik ska utvecklas.

- Jag satt med i kommittén som diskuterade bostäder, berättar Emmyly Bönfors Jansson som är kommunalråd i Göteborg. Göteborg står inför stora utmaningar när det gäller bostadsbyggande och detta gav nya tankar och infallsvinklar.

Centerpartiet har inför riksstämman har presenterat 5 olika program, och det var dessa tillsammans med motionerna som stod i centrum för diskussionen.

- Det är såhär vi utvecklar poltik i i vårt parti, och det är så bra att vi får möjlighet att träffas några stycken från varje kommitté före för att fördjupa sig inom ett specifikt område. På så sätt skapar vi bredd i diskussionen, en jättebra förberedelse inför partistämman, säger Bengt Hilmersson, kommunalråd i Vårgårda.

De fem olika stämmoprogrammen är:

• Ekonomi med fokus på arbetsmarknad och integration
  • Frihetsreformer för Sveriges landsbygd
  • En skola att lita på
  • En trygg och tillgänglig vård med patienten i centrum
  • Ansvar och resultat för klimat och miljön

Läs mer om Centerpartiets partistämma här