Thore och Lena mottagare av Fyrbodals guldnål

Centerpartiet Fyrbodal har utnämnt Thore Hansson och Lena Hansson, Horntvetens gård i Färgelanda, till mottagare av distriktets högsta utmärkelse – Guldnålen.

Thore och Lena deltog på länk när distriktet Fyrbodal höll sin digitala stämma 27 mars och fick då höra motivering till utmärkelsen, men själva överlämnandet av guldnålarna sparades till bättre väder. Den 30 juni fick Anne Sörqvist, ordförande för Centerpartiet i Fyrbodal, tillfälle att besöka Thore och Lena hemma på Horntvetens gård och njuta av trevligt samtal och kaffe med hembakt ute i den härliga trädgården innan det var dags att högtidligen överlämna nål och diplom med motiveringen.

Thore och Lena har från det de blev medlemmar i CUF på 60-talet, varit stöttepelare inom Centerrörelsen, till att idag vara ”faddrar” för dagens unga CUF-medlemmar i Färgelanda. Thore har haft många olika uppdrag i partiet och Lena har bland annat varit ständig krönikör i kretsens lokala tidning ”C i markerna”. De är alltjämt stor del i att Färgelanda centeravdelning är livaktig. Värdiga mottagare av guldnål för att de under alla år varit och helhjärtat är lokala krafter i partiet.

Med den anrika gården och det fina vädret som bakgrund var det en stor ära och glädje att få lämna nålarna, diplomen och motiveringen, till två så välförtjänta mottagare. Många är de kända namn som gästat paret och gården och diskuterat stort och smått – ministrar, riksdagsmän, lokalpolitiker och kulturpersonligheter, berättar Anne.

Thore och Lena med sitt ständiga intresse och engagemang håller mötesplatsen i hemmet öppen och ger utrymme för gemenskap och samtal. Där får unga som brinner för ett bättre samhälle, de redan aktiva som är mitt i svåra beslut och kriser och den som känner sig modstulen och energifattig av slit och motgångar, en möjlighet att samtala, få tänka nytt och mod att ta nya tag. De är själva motsatsen till bilden av politiker som egennyttiga och makthungriga, de är förebilder och representerar alla de som vill förbättra vårt land och sprida kunskaper om grunden i jord och skog som är hjärtat i partiets och landsbygdens nutid och framtid.

På bilden från vänster Lena Hansson, Anne Sörqvist och Thore Hansson.

Läs artikel i Dalslänningen >>