Flygskatten - miljardkostnader för svenska resenärer

Den föreslagna flygskatten riskerar att leda till miljardkostnader för svenska resenärer. Samtidigt menar Konjunkturinstitutet att skatten inte kommer minska utsläppen inom EU.

- Det är tom symbolpolitik och en omväg ner i svenska folkets plånbok, säger Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet.

Under förra veckan konstaterade Konjunkturinstitutets forskningschef inom miljöekonomi att en skatt på flygresor inte kommer ha den effekt på utsläppen som regeringen gjort gällande.

Uttalandet gjordes i Dagens Industri och var i sin helhet:

"Det får inga konsekvenser för utsläppen på resor inom EU. Det leder bara till en omfördelning av utsläppen inom EU:s handelssystem".

Centerpartiet har tittat på vad kostnaderna för flygskatten skulle bli givet det förslag på skattenivåer som presenterats i Miljöpartiets flygskattemotion. Där föreslås 110 kronor per biljett för resor inrikes och inom EU samt 270 kronor för resor till övriga världen.

Enligt passagerarstatistik från Transportstyrelsen så skulle det innebära 1 490 miljoner kronor i ökade kostnader för resenärer från Arlanda.

- Självfallet ska flyget stå för sin påverkan på miljön, men i det här fallet leder regeringens politik helt fel. Det blir bara dyrare och den notan får resenärerna gemensamt dela på. Det är givetvis dåligt för företagen, deras personal och människor som av olika skäl behöver resa, säger Anders Åkesson.

- Tyvärr ökar det avståndet mellan orter i ett land där avstånden redan är stora, sätter upp onödiga hinder och klimatnyttan är högst tveksam. Sannolikt vore det bättre att jobba med morötter för att ställa om flyget, säger Anders Åkesson.

Så dyrt blir det – flygplats för flygplats.

Siffrorna anger den totala kostnadsökningen för samtliga passagerare per flygplats. Kostnaderna bygger på de skattenivåer som ligger i Miljöpartiets flygskattemotion och antalet passagerare per flygplats från Transportstyrelsens statistik för passagerarfrekvens.

*Siffrorna har uppdaterats efter att utredningen om flygskatt presenterades

Arvidsjaur, 2,5 miljoner.

Borlänge, 1,5 miljoner.

Gällivare, 1,5 miljoner.

Göteborg-Landvetter, 3 miljoner.

Göteborg-Säve, 92 000 kronor.

Hagfors, 93 000 kronor.

Halmstad, 5,2 miljoner.

Hemavan, 525 000 kronor.

Jönköping, 6,1 miljoner.

Kalmar, 9,7 miljoner.

Karlstad, 4,6 miljoner.

Kiruna, 10,5 miljoner.

Kramfors, 532 000 kronor.

Kristianstad, 1,7 miljoner kronor.

Linköping, 6,4 miljoner.

Luleå, 50,2 miljoner.

Lycksele, 798 000 kronor.

Malmö, 93,3 miljoner.

Mora-Siljan, 192 000 kronor.

Norrköping-Kungsängen, 7,7 miljoner.

Pajala, 191 000 kronor.

Ronneby, 8,8 miljoner.

Skellefteå, 12,6 miljoner.

Stockholm-Arlanda, 1 225 miljoner.

Stockholm-Bromma, 99,3 miljoner.

Stockholm-Skavsta, 72,2 miljoner.

Stockholm-Västerås, 4,8 miljoner.

Sundsvall-Timrå, 12 miljoner.

Sveg, 157 000 kronor.

Torsby, 102 000 kronor.

Trollhättan-Vänsterborg, 1,8 miljoner.

Umeå, 44 miljoner.

Vilhelmina, 620 000 kronor.

Visby, 17,6 miljoner.

Växjö-Kronoberg, 8,8 miljoner.

Åre-Östersund, 19,6 miljoner.

Ängelholm, 18 miljoner.

Örebro, 5,8 miljoner.

Örnsköldsvik, 3,4 miljoner.