Muharrem Demirok
%20Murre%20glad%202023.jpg)
Här kan du läsa om Muharrem Demirok på lättläst svenska.
Centerpartiets ledare heter Muharrem Demirok.
Han är född 1976.
Muharrem kommer från ett område som heter Vårby gård.
Vårby gård ligger i Stockholm.
Han flyttade till Linköping när han var 22 år.
Där läste han på universitetet.
Han har bott kvar i Linköping sedan dess.
Muharrem har en sambo, tre barn och en hund som heter Allan.
Under flera år var han den som styrde Linköping.
I valet 2022 kom han in i riksdagen.
2023 blev Muharrem Demirok partiledare för Centerpartiet.
Han tycker att människor ska få bestämma mycket själva.
Beslut ska fattas nära dem som berörs.
Muharrem tycker att utsläppen måste minska och den globala uppvärmningen stoppas.
Han tycker att alla barn i Sverige ska få en bra skola.
Han tycker att man ska kunna leva i hela landet.
Muharrem tycker att alla ska känna sig trygga.