Anna-Karin Hatt är Centerpartiets nya partiledare

Den 3 maj fick Centerpartiet en ny partiledare. Hon heter Anna-Karin Hatt. På partiets extrastämma höll hon ett tal till medlemmarna. Där sade hon: "Centervänner; det är dags att få jobbet gjort!"
Extrastämman var ett stort möte. Det kom över 400 personer dit. Mötet var i Stockholm.
Anna-Karin Hatt var den som föreslogs bli ny partiledare. Det blev hon när alla röstade ja.
När hon blev vald höll hon ett tal. Där tackade hon för att medlemmarna ville att hon skulle bli partiledare.
Hon pratade om att jobbet som partiledare är allvarligt och viktigt.
Anna-Karin Hatt är den 14:e ledaren för Centerpartiet. Muharrem Demirok slutade nu. Han har varit partiledare sedan 2023.
Anna-Karin Hatt har precis varit chef för LRF, Lantbrukarnas Riksförbund. För flera år sedan har hon varit politiker. Då har hon varit minister i den tidigare regeringen.
Som minister hade hon ansvar för bland annat IT och energi.
Klimatpolitik är en viktig fråga för Centerpartiet, tycker Anna-Karin. På mötet sade hon att Centerpartiet kommer jobba hårt för klimatet.
Hon tycker också det är viktigt att skolan är bra. Det måste den vara både i staden, och på landet.

