Stora brister i regeringens förslag för ensamkommande

Regeringens förslag om en förändring i den tillfälliga gymnasielagen är fullt av hål och brister. För att Centerpartiet skall kunna stödja förslaget krävs ett förslag som är väl genomarbetad och som tar hela den här frågan på allvar .
”De ensamkommande förtjänar en mer genomtänkt lösning än detta” skriver Annie Lööf och Johanna Jönsson, migrations-politisktalesperson (C), i en debattartikel i dagens SvD

På grund av orimligt långa handläggningstider har tusentals ensamkommande hamnat i en situation där de blivit myndiga innan deras asylärende avgjorts. Det påverkar deras chanser att få stanna negativt och har skapat en stor oro både hos många ensamkommande och hos människor som finns i deras närhet, såsom gode män, lärare, familjehem och många andra.

I ett försök att åtgärda det här har regeringen presenterat en förändring i den tillfälliga gymnasielagen. Vi tycker det är synd att regeringen inte kunnat presentera en mer genomtänkt lösning efter så många månader av interna förhandlingar mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

I dess nuvarande form är förslaget fullt av hål och brister. Många frågor är fortfarande obesvarade. Bland annat sätts en godtycklig tidsgräns vid 24 november 2015 för vem som ska omfattas av de nya reglerna. Förslaget innehåller samtidigt en avgränsningsproblematik, där vuxna människor som medvetet ljugit om sin ålder får samma fördelar som de som var minderåriga när de kom. Dessutom ska de styras in i gymnasiestudier istället för att kunna ta erbjudna arbeten och försörja sig själva. Det är inte rätt.

Centerpartiet vill att svensk migrationspolitik ska bygga på medmänsklighet och ordning och reda. Vi värnar asylrätten och de system som finns på plats för att avgöra vem som har skyddsskäl och vem som inte har det.

Centerpartiet har därför sedan tidigare föreslagit:

• Att den som var minderårig när asylansökan lämnades skall medömmas från den ålder de hade när ansöka lämnades in.
  • Att särskilt och synnerligen ömmande omständigheter bör återinföras och att unga bör omfattas av det mer generösa begreppet särskilt ömmande omständigheter.
  • Att den som kan försörja sig själv ska få stanna i Sverige.

Det är regeringens ansvar att lägga fram ett förslag som är väl genomarbetat och som tar hela den här frågan på allvar. Det är enda sättet för att få stöd för sin politik i riksdagen. Av den information vi fått hittills finns det fortfarande en hel del arbete kvar för att Centerpartiet ska kunna stödja förslaget. Precis som i annat lagstiftningsarbete kommer vi att ta ställning till en helhet när en sådan finns på riksdagens bord och när remissinstanserna har sagt sitt. De ensamkommande förtjänar en mer genomtänkt lösning än detta.

Läs hela artikeln i SvD

Läs mer om vår politik för ensamkommande här