Moms

När du köper en vara eller tjänst betalar du moms. Moms är en typ av skatt som är inkluderad i priset och som kan vara olika hög. Genom att införa en låg moms på tjänster blir det enklare för företagarna och billigare för dig som konsument. Det är därför vi är stolta över att ha drivit igenom lägre moms på restaurang och cateringtjänster. Det har inneburit både fler jobb och lägre priser. För oss är det självklart att fortsätta jobba för att det ska vara låg moms på tjänster. Det gynnar hela samhället.

"Sänk momsen på alla tjänster, det skulle skapa många nya jobb, inte minst för ungdomar och invandrare som är grupper som ofta har svårare komma in på arbetsmarknaden."

Kent Folkesson, Företagare, Lidköping

Moms

I Sverige betalar vi skatt när vi köper varor eller tjänster. Momsen är inkluderad i priset och kan vara olika hög. Vi tycker att dagens system med olika momssatser är bra. Det är enkelt och gynnar de grupper som är svagare ekonomiskt.

Vi har drivit på för sänkt moms på restaurang och cateringtjänster. Reformen har lett till fler jobb och lägre priser. Det är en viktig reform för unga och utlandsfödda som ofta har sitt första jobb i restaurangbranschen.

Genom att införa en lägre moms på vissa tjänster förenklar vi vardagen för företagarna i dessa branscher och höjer lönsamheten. Samtidigt ger vi människor möjlighet att köpa dessa tjänster tjänster till lägre priser. På så sätt ökar efterfrågan. Det i sin tur innebär goda förutsättningar för företagen att nyanställa.

Ansvarig talesperson

Per Åsling
Skattepolitisk talesperson. Riksdagsledamot för Jämtlands län.