Konsumentpolitik

Det ska vara lätt för dig som konsument att göra bra val. Det du köper ska vara tydligt märkt, så att det blir enkelt att handla exempelvis miljövänliga produkter som är tillverkade på ett bra sätt.

Centerpartiet vill:

• Införa tydliga märkningar som anger om produkter är miljövänliga
  • Inkludera mindre företag i konsumentskyddet vid telefonförsäljning

Enkel och billig märkning av varor

Som konsument har du rätt att veta vad du köper. Men det är inte alltid lätt för dig som konsument att veta vad varan i din hand egentligen innehåller.

Vi vill därför införa tydliga märkningar, men också öka kunskapen hos konsumenter. Hur gör jag det bästa, miljövänliga valet? Vad innebär just den här etiska märkningen? Svaret på dessa frågor vill vi att var och en bär med sig i butiken. Märkningen innebär extra arbete för alla företag, därför är det särskilt viktigt att små företag, med mindre resurser, enkelt och billigt kan märka sina varor.

Det är också viktigt att vi tar människors oro för telefonförsäljning på allvar. Nyligen ändrades reglerna och skriftligt krav vid telefonförsäljning krävs nu. Det är bra. Vi vill att även småföretagare ska inkluderas i konsumentskyddet vid telefonförsäljning.

Ola Johansson
Riksdagsledamot Hallands län, bostadspolitisk talesperson