Jämställdhet och rättigheter

Centerpartiet är ett liberalt, feministiskt parti som står upp för alla människors lika värde och rättigheter. Vi jobbar för ett mer jämställt och jämlikt samhälle. Vi avskyr diskriminering och vill att alla människor själva ska kunna leva det liv de vill leva, utifrån sina egna förutsättningar. Ingen ska behandlas dåligt på grund av sitt kön, sin sexuella läggning, sin könsidentitet, sin religion, sin funktionsnedsättning eller sin ålder.

Centerpartiet vill att:

• HBTQI-personer ska ha samma rättigheter och få samma bemötande som heterosexuella.
  • Stärk diskrimineringsförbudet i grundlagen.
  • Fler kvinnor ska bli egenföretagare, tjäna sina egna pengar och vara sin egen chef.

sol-has-bg sol-light-text sol-gray-tone

HBTQI

Centerpartiet har länge jobbat för HBTQI-personers (homosexuella, bisexuella, trans-, queer- eller intersexpersoner) rättigheter. Den som älskar någon av samma kön ska ha samma rättigheter som människor som älskar personer av motsatt kön.

Familjer kan se olika ut och samhället måste anpassa sig efter det. Vi vill exempelvis göra föräldraförsäkringen mer flexibel och anpassad efter att familjer kan se olika ut, och se modernare adoptionsregler.

Polisen måste bli bättre på att utreda hot och hat mot HBTQI-personer som tyvärr utsätts för hot och hat på grund av vem de är och älskar.

Diskrimineringsförbudet i grundlagen ska bli starkare

Alla som lever i Sverige ska kunna känna sig trygga oavsett vem man är. I dag är det alltför många som blir utsatta för hot, hat och våld på grund av sitt kön eller för att de har en funktionsnedsättning. Ingen ska bli utsatt för brott på grund av att de har en annan hudfärg, religion, kön, könsuttryck, sexuell läggning eller om de har en funktionsnedsättning.

Vi vill att även kön och funktionsnedsättning läggs till som grund för hatbrott. Vi vill också att diskrimineringsförbudet i grundlagen stärks och förtydligas så att det också omfattar könsuttryck, religion, ålder och funktionsnedsättning.

Fler kvinnor ska starta företag

I dag avgör ofta kön vilket jobb man får eller vilken utbildning man får. Anställda i kvinnodominerade branscher har lägre löner och sämre möjlighet till karriär. Fler män än kvinnor startar företag. Det vill vi ändra på.

För att nå dit måste vi ge kvinnor bättre förutsättningar att starta och driva företag. När antalet kvinnor som driver företag ökar får vi fler personer i de nätverken från vilka högre uppsatta styrelseledamöter och VD:ar ofta hämtas. Då försvinner också de strukturer som stänger ute kvinnor från inflytande och delaktighet i samhället. Fler kvinnor behöver få chansen att vara sin egen chef.

Bli medlem i Centerpartiet